آتش‌بس

شورای امنیت از ادامه‌ی آتش‌بس با طالبان پس از روزهای عید خبر داد

اطلاعات روز: دفتر شورای امنیت ملی اعلام کرده است که با وجود ادامه‌ی حملات پراکنده‌ی از سوی جنگ‌جویان گروه طالبان، آتش‌بس در کشور ادامه یافته و تلاش‌ها برای پایدارماندن این روند ادامه دارد.

جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی امروز (جمعه، ۹ جوزا) در تویتی نوشته است که با وجود گزارش‌هایی از حملات پراکنده‌ی طالبان، تشنج‌زدایی در کشور پس از پایان روزهای عید و آتش‌بس سه روزه، همچنان ادامه یافته است.

آقای فیصل افزوده است که آتش‌بس اقدام عملیاتی پیچیده‌ای است که برای جلوگیری از بروز رویدادها در آن، به هماهنگی چشم‌گیر و مداوم نیاز است. او تأکید کرده است که تلاش‌ها در این زمینه ادامه خواهد یافت.

گروه طالبان شنبه هفته‌ی گذشته در جریان سه روز عید سعید فطر آتش‌بس اعلام کرد. رییس‌جمهور اشرف غنی نیز ضمن استقبال از آتش‌بس طالبان، به نیروهای دولتی دستور داد که آتش‌بس را رعایت کرده و حالت دفاعی اختیار کنند.

حکومت افغانستان پیش از این آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و رهایی زندانیان طالبان را به آتش‌بس مشروط کرده بود. در جریان روزهای عید و آتش‌بس سه روزه نیز حکومت افغانستان، کمیسیون حقوق بشر و شماری از کشورها و نهادهای خارجی خواهان تمدید آتش‌بس از سوی طالبان شدند.

طالبان تا کنون به گونه‌ی رسمی به این خواست‌ها پاسخ مثبت نداده است. روز گذشته در نتیجه‌ی حمله‌ی جنگ‌جویان گروه طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای ارتش محلی در ولسوالی سیاه‌گرد ولایت پروان، هفت عضو این نیروها کشته شدند.

از سوی هم، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی در حالی از ادامه‌ی تلاش‌ها برای پایدارماندن آتش‌بس سخن گفته است که روز گذشته یک هیأت تخنیکی پنج نفری گروه طالبان به کابل آمده است.

دفتر شورای امنیت ملی گفته است که این هیأت برای بحث تخنیکی در مورد رهایی زندانیان به کابل آمده است. سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در تویتی گفته است که این هیأت برای تصدیق و تثبت زندانیان این گروه به کابل اعزام شده است.

همزمان با سفر هیأت تخنیکی طالبان به کابل، روز گذشته ۸۰ تن از نیروهای دولتی از زندان‌های طالبان در ولایت‌های بغلان و قندوز آزاد شدند. طالبان پیش از این نیز در دوازده مرحله ۲۷۶ زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده بود.

حکومت افغانستان نیز پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان که در دهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در دوحه، پایتخت قطر امضا شد، دوهزار زندانی طالب را از زندان‌های کشور آزاد کرده است.

براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان، قرار بود پنج‌هزار زندانی گروه طالبان در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان از زندان‌های دو طرف رها شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *