دادخواهی آنلاین برای پی‌گیری قتل ستایش در تهران

به‌تاریخ 22 حمل روی دیوار، ورقی را نصب کرده‌ بود با تیتر درشت و رنگ سرخ: گمشده؛ دختر بچه‌یی به اسم ستایش قریشی در خیرآباد ورامین. شیرآقا قریشی؛ پدر ستایش، شماره‌ی تماسش را گذاشته و نوشته: مژدگانی محفوظ است.
پس از ساعت‌ها جست‌وجو، زیرورو کردن محله و انتظار برای یافتن این گمشده‌ی شش‌ساله، خبر تلخ بود و تصور این‌که ستایش قریشی دیگر بر نمی‌گردد تلخ‌تر؛ آن‌هم در عالم مهاجرت. شب‌هنگام جسد سوخته‌ی ستایش را به خانه‌ش برگرداندند.
ستایش هشت روز قبل ناپدید می‌شود. خانواده‌ی ستایش هر دری را می‌زنند اما ردپایی از او نمی‌یابند. ماجرا تلخ، غم‌انگیز و شوک‌آور است: پسر 17 ساله‌ی ایرانی که همسایه‌ی ستایش است، او را به خانه‌اش می‌برد و پس از بدرفتاری، با ضربات چاقو ستایش را به قتل می‌رساند. سپس برای از بین بردن جسدش، در وان حمام بر رویش تیزاب می‌پاشد.
وقتی تیزاب کارگر نمی‌افتد، از دوستش برای از بین بردن یا باقی نگذاشتن نشانی از جسد ستایش کمک می‌خواهد. دوستش وقتی ابعاد جرم را می‌بیند، ماجرا را با پدرش در میان می‌گذارد و پدرش همراه با یکی از معتمدین محل به پولیس خبر می‌دهند. پولیس به خانه‌ی پسر 17 ساله می‌رود و در کنار یافتن جسد ستایش، قاتل را نیز دستگیر می‌کند.
اکنون پدر ستایش در یک مصاحبه تلفونی با خبرگزاری رصد گفته است که خواست ما این است که قاتل به سزای عمل‌اش برسد.
هرچند هنوز نتایج طب عدلی معلوم نیست و این‌که آیا طب عدلی جسد وی را آزمایش کرده یا نه، اما گفته می‌شود نشانه‌هایی از تجاوز جنسی نیز بر این دختر شش‌ساله دیده شده است. روز جمعه مراسم فاتحه‌خوانی برای ستایش در تهران برگزار شد که در آن صدها تن شرکت کردند.
واکنش به کشته شدن ستایش؛ «تنت با خنجر آن دیو بی‌صدا شد»
پس از نشر این خبر در شبکه‌های اجتماعی، موجی از اعتراضات کاربران در واکنش به این حادثه‌ی وحشت‌ناک راه افتاد و در افغانستان صفحه‌ی فیسبوکی به‌نام «من ستایش هستم» ایجاد شد. همچنان کاربران زیادی در نکوهش این عمل نوشتند و انزجارشان را نسبت به این عمل به نمایش گذاشتند. به‌زودی این کمپاین، «من ستایش هستم»، فراگیر شد و اکنون صدها تن به این کمپاین پیوسته‌اند.
در واکنش به این حادثه، ایرانی‌های زیادی نیز واکنش نشان داده و آن‌را محکوم کردند. یک صفحه‌ی فیسبوکی در ایران، «لایک بزن و بخند» که بالای 900 هزار لایک دارد، در واکنش به این حادثه عکسی از ستایش را منتشر کرد که در گوشه‌یی از آن نوشته است: «ستایش عزیز شرمنده‌ایم، از طرف ملت ایران».
به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، بسیاری از مقامات افغان از جمله احمد نصیر نور، سفیر افغانستان در ایران، و رایزن فرهنگی این سفارت نیز با حضور در منزل این خانواده ابراز همدردی کرده‌اند.
احمد بهزاد، عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز در پیوند به این حادثه واکنش نشان داد و با عنوان «برای ستایش» نوشت که «جنایت، جنایت است؛ فرقی نمی‌کند که مرتکب آن دارای چه ملیتی باشد؛ اما آن‌چه در این میان آزاردهنده است رویه‌ی متفاوت و آپارتایدگونه‌ی رسانه‌ها و سیاست‌های حاکم بر جامعه‌ی میزبان است.»
آقای بهزاد درحالی از سکوت رسانه‌ها و سیاست‌های حاکم بر جامعه‌ی میزبان یاد می‌کند که پس از گذشت نزدیک به یک هفته از وقوع این حادثه، اکثر رسانه‌های ایران، از جمله رسانه‌های وابسته به دولت جمهوری اسلامی ایران، سکوت اختیار کرده‌اند.
آقای بهزاد پرسیده است: «اگر قضیه به‌گونه‌ی معکوس رخ می‌داد؛ یعنی جانی هویت قربانی را می‌داشت، آیا پیامدهای چنین جنایتی همین سکوت و بی‌پروایی بود؟» او افزوده است: «در جهان امروز باید به انسان بودن جدا از تعلقات ملیتی، نژادی، فرهنگی و دینی حرمت نهاد؛ چیزی که جامعه‌ی میزبان مهاجران در ایران شدیداً به آن نیازمند است.»
نادر موسوی، یکی از کاربران فیس‌بوک نیز در انتقاد به سکوت رسانه‌های ایران نوشته است: «این سکوت شاید نتیجه‌ی سال‌ها فرودست‌سازی مهاجرین در باور و روان رسانه‌ها و بخشی از مردم است.»
امیر هاشمی‌مقدم نیز در وب‌سایت فرارو به این حادثه پرداخته است. او نوشته است که بحث آسیب‌های اجتماعی‌یی که گریبان بخشی از جامعه‌ی ایران را گرفته که یک نوجوان 17 ساله را به‌سوی چنین جرمی سوق می‌دهد، نیاز به تحلیل‌های جامعه‌شناختی و انسان‌شناختی جدی و دامنه‌دار دارد.
او نوشته است که پیش از هر چیز، شکبیایی خانواده‌ی مقتول و برخورد عقلانی با این ماجرا قابل تأمل است و این‌که منجر به تقابل قومی و ملیتی نشده است، ستودنی است. او گفته است باید این رفتار خانواده‌ی مقتول و روشنفکران افغان مهاجر در ایران الگو گرفته شده و درسی برای جامعه‌ی ایرانی شود.
تنها واکنش‌ها به این چند مورد خلاصه نمی‌شود. صبرا قاسمی، همسایه‌‌ی ستایش قریشی، که در مراسم ختم و فاتحه‌خوانی شرکت داشته و مسئولیت بخش بانوان این محفل را به عهده داشته است، نوشت که: «امروز ختم دخترکی معصوم بود که خونش جامعه‌ی مهاجر را در کنار هم قرار داد فارغ از هر رنگ و نژاد و فرقه و مذهب؛ به‌قول عزیزی مرگ فرخنده و تبسم کمرمان را شکست اما قتل ستایش قلب‌مان را تکه‌تکه کرد». او به نقل از زنان ایرانی که در این محفل شرکت داشته‌اند نوشته است: «اگر لازم باشد النگوهای‌مان را می‌فروشیم تا حق ستایش گرفته شود و خون آن پایمال نشود.»
«من ستایش هستم»
پس از نشر این خبر، با ایجاد صفحه‌ی «من ستایش هستم» در فیس‌بوک کمپاینی برای دادخواهی راه‌اندازی شد. به‌زودی عده‌ی زیادی به این کمپاین پیوستند و در مدت کوتاهی بالای 5000 نفر این صفحه را لایک زدند. گردانندگان این صفحه، قدرت‌الله رجوی؛ جعفر واعظی و فرد سومی که نمی‌خواهد نامی از وی ببرم، از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستند تا برای رسیدگی به قضیه‌ی قتل ستایش به این کمپاین بپیوندند.
این صفحه همچنان از کاربران رسانه‌های اجتماعی خواست تا در پای یکی از استاتوس‌های صفحه‌ی رسمی «یونیسف» برای درخواست کمک از نهادهای بین‌المللی برای دادخواهی از کشته شدن ستایش کمنت بگذارند.
اعتراض گسترده علیه رسانه‌های ایران
درحالی‌که تجاوز و قتل ستایش در شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود، اعتراض بر سکوت رسانه‌های داخلی ایران و دولت ایران نیز افزایش می‌یابد. فعالان شبکه‌های اجتماعی از افغانستان و ایران مشترکاً از سکوت رسانه‌ها و دولت در قبال این رویداد انتقاد کرده‌اند و سکوت رسانه‌های ایران را شرم‌آور دانسته‌اند. در حالی‌که چند روز از این قتل هولناک می‌گذرد، چند رسانه‌ی محدود داخلی ایران از این رویداد خبر و گزارش منتشر کرده‌اند یا به این بحث پرداخته‌اند. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی که به این موضوع پرداخته، سکوت رسانه‌ها را همسویی با تبعیضِ نهفته در برابر مهاجران عنوان کرده‌اند و از رسانه‌های ایران خواسته‌اند که در پوشش این رویداد و در پی‌گیری رویدادهای مربوط به دادخواهی برای ستایش این سکوت عامدانه را بشکنند.

دیدگاه‌های شما
  1. آقا محسن افکارتون در مورد کشورم دوست داشتم اما نژاد پرستی نه چون امریکا هم که ابر قدرت جهان مهاجر پذیره اشکال از شما نیست اشکال از فرهنگ ماست که مهاجر پذیری را برای ما تفهیم نکرده کشورهای دیگه مهاجرینشون به اندازه شهروندشون حق داره توایران حتی از دادن دفترچه بیمه دریغ میکنن یا وقتی میخوایم صدا بزنیم نمیگیم اقای فلانی میگیم یارو افغانیه واین واقعا فقر فرهنگ مارا به جامعه ثابت میکنه

  2. منم باشنیدن این خبر متاثر شدم ولی قبول کنیم قاتلم یه بچه بوده وشاید از ترس ستایش کشته و… ما در جایی قرار نداریم که قضاوت کنیم بچه ها تورو خدا همیشه قبل ازاینکه قضاوت دیگران برامون راحت باشه یکم بیشتر تو اعمال خودمون سرک بکشیم

  3. سلام من هم خیلی برای این موضوع متأثر شدم ان شاءالله که به زودی حکم اعدامش رو بدن و عدالت اجرا بشه ، من خودم یک ایرانیه اصیلم خاک منو شما نداره خاک خاکه همه دنیا هم مال خداست به کسی ربطی نداره که کی باشه کی نباشه حالم از آدمای بیشعور مثل شما محسن خان بهم میخوره که اینقدر نژاد پرستی اگه بجای مردم شریف افغانستان آمریکایی ها یا اسرائیل و آلمان و فراسه و کشورایی که تشنه به خونمون هستند اینجا بودن و براشون نوکری میکردیو ناموستو میذاشتی در اختیارش خوب بودن ؟؟؟؟؟؟ انسانیت به کشور و نژاد نیست به ایمان و تقواست که مطمئنم تو از ایمان و تقوا هیچ بویی نبردی تو فقط نژاد پرستی همین ، خودتو اصلاح کن که وگرنه خدا بد میذاره جلوت و بد میزنت زمین ، فارس ترک عرب لر افغان کرد سیاه سفید سرخ زرد از هر نژاد و رنگی که هستند همه انسانند همه مخلوق خداین خدا هر کسی رو بر اساس تقوا و نیتش بهشت و جهنم میبره نه نژاد و رنگش دست بده داشته باش تا خدا هم نعمتاشو بهت بده روزی دهنده خداست پس هیچکس روزیه کسی رو نمیخوره

  4. اسد بیچاره تاوان مقاومت در برابر اسراییل رو داره میده در ضمن تو چطور حساب کردی۹۹ درصد متنفرن؟ همون زمان ک رایس گفت خاورمیانه جدید الان خواستن عملی کنن اما تا الان ناکام بودن

  5. علی تو جالبه داری چاپلوسی اجنبی رو میکنی معلومه که تو هم از قشر پولداری و طرفدار اومدن اقغانیا بخاطر اینکه عین برده کار میکنن هرچی هم تو سرشون بزنی صداشون در نمیاد بخاطر همین میدونی اگه اینها نباشن باید کارگر ایرانی ببری و کارگر ایرانی هم شامل حقوق و مزایاس و نمیتونی زیاد بهره کشی کنی تو چشماتو ببند و فک کن همین سوریه در جنگ اگر کنار ایران نبود چ اوضاعی میشد. همین الان هم اگر به قول تو سپاه ایران توی سوریه فعالیت نمیکرد ایران جزیره ثبات نبود افغانستان با طالبان عراق و سوریه با داعش و ….. اما به حمد خدا ایران امنیتش مثال زدنیه پس پشت کشورت باش بجای اینکه بخوای ژست روشنفکری بگیری

  6. این شخصی که به اسم محسن از ایران پیام میذاره کاملا مشخصه که جیره خوره حکومت ایرانه و شاید جزو سپاه سایبری ایران، آقا مجید و شکیب و سایر افغانهای عزیز دل بیشتر مردم ایران، حداقل قشر روشنفکر و تحصیلکرده با شماست ولی چه کنیم که فعلا حکومت آخوندی ایران به خودمونم رحم نداره چه برسه شما عزیزان، این محسن حزب اللهی هم از همون طرفداریش از سوریه و بشار اسد قاتل معلومه نوکر حکومته چون مردم ایران 99% از اسد قاتل بیزارن.
    محسن لحظه ای با خودت فک کن، این همه ظلم که به هموطنات میکنی کمه حالا نژادپرستی و ظلم به افغانهای عزیز و تفرقه افکنی هم اضافه کردی به سیاهه اعمالت، از اسد که دستش به خون صدها هزار نفر آلودس به بهانه شیعه بودن حمایت میکنی؟ از اسد که تازه گند پولخوریهاش هم دراومد حمایت میکنی؟ ذره ای انسان باش.

  7. سلام دوستان ، ازاین اتفاق متأثرشدم ولی جریان را دولت جمهوری اسلامی پی گیری کرده بدرستی جلو می برد ومردم شریف خیرآباد وسائرعزیزان به نیکی همدردی کرده اند ومی کنند ، نیزاین اتفاق درهرجای امکان وقوع دارد ،پس شلوغ کردن و هیاهوی بی اساس و تنش ایجادکردن و مطلب را به ملیت کشاندن ، گمان کنم که کاری درستی نباشد و هرج و مرج به پا کردن وتجمع درسفارت وکارهای ازاین قبیل ، یک رفتاربی خردانه باشد ، برخی دوستان که بلافاصله درهمه امورموضع ملیتی می گیرند از خرد و تعقل بدور است . (به اضافه اینکه دوستان افغانی درقبال این موضوع دربرابربرادران ایرانی موضع نگیرند و.

  8. مجید خان ما مردم سوریه رو به شما ترجیح میدیم این سوریه بود که توی جنگ در کنار ما ایستاد و الان ماهم تا اخرین قطره خون کنارشون هستیم شما لطفا از کشور خودتون دفاع کنید

  9. 200 هزار شهید افغانستانی تو 8 سال تو ایران دادیم .تا حالا کسی نمی دونست.عموی من از اون جا بلند شد گفت برم ایران با کسانی که با ایران می جنگد مبارزه کنم الان شهید شد ماموران انتظامی وقتی افغان می بینن شروع به توهین میکنن انگار ما انسان نیستیم انگار مسلمان نیستیم .به امام جمعه کرمان گفتم برسی کنن اما کو بررسی چشماشو بسته و فقط نگاه می کنه

  10. شکیب محترم بخوام هم وطن صدات کنم ک نیستیم بخوام هم زبان صدات کنم ک بازم نیستیم پس بهتره بگم هم جهان در جواب باید به استحضار برسونم که اگه شما بیل زنی باغچه خودتون رو بیل بزن اگر شما ابادگر بودید افغانستان رو اباد میکردید دوما ما انقد غیرت و شرف داشتیم که صدامم تا دندان مسلح رو از خاکمون بیرون کردیم و دوباره کمر به ساختن ایران عزیزمون بستیم و الان چشمتو باز کن و ببین که با این همه تحریم و دشمنی چقدر در صنایع هسته ای و پزشکی و موشکی و…. پیشرفت کردیم اما شما انقد بزدل هستید که از ترس طالبان به ایران فرار میکنید که اروم زندگی کنید یعنی غیرت ساختن کشورتونو ندارید یعنی اهل فرار هستید همیشه محتاج کمک از بقیه اید و دست گداییتون جلوی دنیا درازه امروز ایران فردا امرکا و پس فردا سازمان ملل از سیاست دولت ایران گفتی که هرچند از رژیم حاکم دل خوشی ندارم اما در دنیا عین کوه پشت رژبم کشورم ایستادم و اجازه نمیدم اجنبی توهین بهش بکنه در ضمن مهاجران ایرانی حداقل سواد دارند قشر پناهنده شما به ایران یک قشر بیسواد و گرسنه و حقیر هستن که هیچ سودی به حال کشور ما ندارید بجز اینکه سرمایه های کشور مارو نابود کنید امار جتایت رو بالا ببرید

    1. من افغانم و به نظر من از نظام جمهوری اسلامی ایران بهتر نداریم نه که بگم حکومت ایران هیچ عیبی نداره تنها حکومت جهانی امام زمان (ع) هست که مشروع مشروع است البته حکومت هایی که در اینده خواهند امد. با این نوع طرز فکر اقای محسن و تحقیر مردم و جهلی که در شما وجود داره با این اوضاع شما اقای محسن فکر نمیکنم بتونید از ایران در شرایط سخت دفاع کنید و شاید شما هم پا به فرار بزارید با تعصب که نمیشه از چیزی دفاع کرد. انسان از انسان برتر نمیشود. این تقواست که انسان را بالا میبرد. شما اگر طرف نظام هستید طوری رفتار کنید که مردم حتی بخاطر انسانیت شما طرفدار نظام بشند نه اینچنین مردم را تحقیر کنید. می گویند دشمن دانا بهتر از دوست نادان است.مردم افغانستان بسیار باغیرت هستند فقط همه زورشان صرف جنگ بین خودشان میشود به خاطر تفرقه ای که غربی ها بینشان به راه انداخته اند.

    2. آقا محسن افکارتون در مورد کشورم دوست داشتم اما نژاد پرستی نه چون امریکا هم که ابر قدرت جهان مهاجر پذیره اشکال از شما نیست اشکال از فرهنگ ماست که مهاجر پذیری را برای ما تفهیم نکرده کشورهای دیگه مهاجرینشون به اندازه شهروندشون حق داره توایران حتی از دادن دفترچه بیمه دریغ میکنن یا وقتی میخوایم صدا بزنیم نمیگیم اقای فلانی میگیم یارو افغانیه واین واقعا فقر فرهنگ مارا به جامعه ثابت میکنه

  11. دمی نشستی و رفتی ولی به محفل ما
    هنوز بوی گل و عطر یاسمن باقی است…
    ما مردم ایران و همه مردم جهان در این غم بزرگ شریکیم و مسئولیت داریم.
    ما برای بازماندگان ستایش که به عقیده من همه انسان ها بازماندگان آن پرستوی مهاجر هستند، طلب صبر عظیم داریم.
    ما هم دلتنگیم.
    ما هم سوختیم.

  12. من هم افغانم!در اول به جواب آقای محسن که نژاد پرستی در خون اون جریان داره بگم که شماها و دولت تون مدیون خیلی چیزا به افغان ها هستید ایران آباد شد بعد از هشت سال جنگی که بزور تحمیل شد به سر شما،شماها طمع چشیده هستید و بعد ازون هم این نسلی که شما به اون تعلق داری کاری به پیش نبرد و تمام زیر ساخت ها بدست های همین افغان های بیچاره آباد شد این به جا که با سیاست های پلیده دولت آخندی از همسایه گی دولت ایران هیچ وقت به امان نبودیم و تا حالا هم حتی بداخل به قول تو کشور خراب شدی خودمون،کشور مون اگه خراب شده هست در عوض چیزای داریم که شما نداریم همین خون گرمی و انسانیت ما کافیه،اگه کسی به خواهر تو این کارو میکرد تو چیکار میکردی؟بازم همینا رو میگفتی؟درک،منطق،مسلمونی و انسانیت تو و امسال تو فقط همین اندازه هست؟در طول سالیان تجربه کردیم و دیدیم بعضی از مردم ایران و دولت ایران کارای کردند به حق افغان ها که کفر به اسلام نکرد که اسلام به اسلام کرد!جدا ازین همه پدیده مهاجرت یک امر طبیعیست،خودم به همین شهری که زندگی میکنم به جنوب آلمان از جمعیت افغان ها ایرانیا بیشتر اند،تصوریشم سخته بعضی وقتا عملکرد بعضی شما گویی قرون وسطی است و برخی مردم واقعآ هم اندیشی روشنی دارن همه به کنار فقط بخاطر دین مشترک،زبان و از همه مهمتر انسانیت این طبقه قابل احترام اند و در آخر میگم فقط جناب محسن و امسال تو فقط واقع حلبچه بیاد بیارید د بس!

  13. سلام عرض ادب دارم
    جنایت بزرگیست اما دلیل نمیشود که دولت ایران را متهم کرد جنایت درهرکشور وجود دارد اما رسیدگی شرط است افغان ها داخل ایران جنایت زیاد کردن خودم شاهد هستم داخل خود افغانستان کم جنایت است ازخود دولت شروع تا تعداد زیردستان دولت خودم افغانی هستم همدرد پدرمرحومه خانم قریشی هستم

  14. متاسفانه مسولان ایرانی بیغیرت شده اند که انقد ب شما رو داده اند که علنا دارید بر علیه ایران جو سازی میکنید اقایون ما از حضور شما در کشور ناراضی هستیم لطف کنید بارو بندیل جمع کنید و ب کشور خراب شده خود باز گردید

  15. دولت افغانستان باید رسما ازدولت ایران بخواهد که قضیه رابطور شفاف وبدون طرفداری بررسی کرده و نتیجه آن را برای مردم اعلام بدارد، این حادثه یک واقعه تراژدی نتها برای یک کشور وملت بوده بلکه برای جهان انسانیت می باشد.

    1. همزبانان عزیز افغان، واقعا شرمنده روی شما هستیم، قلب اکثریت مردم ایران با ستایش و شما عزیزانه ولی متاسفانه حکومت ما به مردم خودمون هم رحم نداره چه برسه به شما عزیزان.
      به امید اتحاد بیشتر مردم ایران و افغانستان و روزی که ایران هم مثل افغانستان آزاد باشه.
      یک انسان از ایران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *