ساعت‌های طولانی کار، نبود امکانات و جیب خالی؛ استعفای دسته‌جمعی ۱۳ کارمند شفاخانه اختصاصی کرونا در هرات

۱۳ تن از داکتران شفاخانه اختصاصی کرونا درهرات واقع در منطقه‌ی شیدایی که به «کووید یک» معروف است، در واکنش به افزایش ساعت کاری، کمبود امکانات درمانی و پرداخت‌نشدن معاشات‌شان روز گذشته استعفا داده‌اند.

دفتر خصوصی موسوم به «هدا» مسئولیت شفاخانه «کووید یک» را به دوش  دارد. داکتران در این شفاخانه مدعی هستند که این دفتر با هماهنگی ریاست صحت عامه هرات، قوانین سِفت و سختی برای داکتران و نرس‌ها وضع کرده و این قوانین قابل اجرا نیست.

۱۲ ساعت کار طاقت‌فرسا

داکتران در شفاخانه اختصاصی کرونا در هرات مدعی هستند که از آنها خواسته شده است که ۱۲ ساعت با لباس مخصوص، کار کنند، اما در شرایطی که گرما افزایش یافته، استفاده برای مدت طولانی از لباس مخصوص طاقت‌فرساست.

این داکتران به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که در گذشته در ازای ۲۴ ساعت کار در شفاخانه «کووید یک»، ۴۸ ساعت رخصتی داشتند ولی حالا از آنها خواسته شده است که تنها ۲۴ ساعت رخصت باشند.

همایون یوسفی، یک‌تن از داکتران به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که افزایش ساعات کاری در شفاخانه «کووید یک» برای‌شان پذیرفتنی نیست و خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. او از حکومت می‌خواهد که با استخدام نیروی بیشتر، بار سنگین کار را از دوش‌شان کم کند.

داکتران در شفاخانه «کووید یک» مدعی هستند که از آنها خواسته شده است که ۱۲ ساعت با لباس مخصوص، بیماران را تحت مراقبت قرار دهند، اما در شرایطی که گرما افزایش یافته، استفاده برای مدت طولانی از لباس مخصوص طاقت‌فرساست.

آقای یوسفی می‌گوید: «لباس مخصوص خیلی گرم است و تمام وجود ما مملو از عرق می‌‌شود. یک‌بار خود مسئولان لباس مخصوص بپوشند که آیا برای چندین ساعت این لباس قابل تحمل است یا نه؟»

مسعود میرزایی، یک‌تن دیگر از داکتران شفاخانه «کووید یک» به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که به آنان گوشزد کرده‌اند که اگر ساعات بیشتری کار نکنند، به‌جای‌شان افراد دیگری استخدام می‌کنند. او می‌افزاید: «به گپ‌های ما گوش نکردند و برای ما گفتند که خیلی سی‌وی دادند و صدها نفر حاضر هستند که به‌جای ما کار کنند. این بی‌انصافی هست که می‌گویند به‌جای ما دیگر کس استخدام می‌کنند. ما وقتی کار شروع کردیم، هیچ کس حاضر نبود به شفاخانه کووید کار کند.»

محمدابراهیم بسیم، مسئول بخش انتانی شفاخانه حوزوی هرات به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که در روزهای نخست شیوع کرونا در هرات، داکتران متخصص حاضر به رفتن به شفاخانه‌های «کووید یک» و «کووید دو» نبوده‌اند و داکتران و نرس‌ها فداکاری انجام داده‌اند و به خط نخست مبارزه با کووید۱۹ در هرات اعزام شدند.

او گفته بود در صورتی‌که کارمندان صحی به شفاخانه‌های کووید توظیف نمی‌شدند، روند خدمات‌رسانی صحی در این شفاخانه‌ها به مشکل مواجه می‌شد.

آقای بسیم هم اکنون به کرونا مبتلا شده و در قرنطین خانگی به‌سر می‌برد.

هم‌زمان با این، داوود هاشمی، معاون والی هرات پس از استعفای شماری از داکتران شفاخانه «کووید یک» با آنان دیدار کرده و بر حل مشکلات‌شان تأکید کرده است.

در اعلامیه‌ی اداره محلی هرات آمده است که مشکلات داکتران و کارمندان صحی شفاخانه «کووید یک» بررسی و حل شده است.

داوود هاشمی، معاون والی هرات پس از استعفای شماری از داکتران شفاخانه «کووید یک» با آنان دیدار کرده و بر حل مشکلات‌شان تأکید کرده است. عکس: اداره محلی هرات

کمبود اکسیجن و مرگ مبتلایان به کرونا

آمار مرگ افراد مبتلا به کووید۱۹ در هرات سیر صعودی به خود گرفته است و تاکنون بیش از ۵۰ مریض جان باخته‌اند.

اما برخی از داکتران شفاخانه «کووید یک» مدعی هستند که بسیاری از مریضان به‌دلیل مشکل در بالن‌های آکسیجن جان می‌دهند. این داکتران می‌گویند که گیج [وسیله نصب شده بالای بالن آکسیجن] از کیفیت پایین برخوردار است و به‌زودی تخریب می‌شود.

مسعود میرزایی، یک‌تن از داکتران «کووید یک» به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که امکانات و داروی کافی برای درمان بیماران وجود ندارد و باید حکومت برای حل این مشکلات تلاش جدی کند.

او می‌افزاید: «گیج آکسیجن به شفاخانه شیدایی می‌آورند و بدل‌ترین گیج است. دو روز کار نمی‌دهد و خراب می‌شود. اکثر مریض‌ها به‌دلیل نبود گیج فوت کرده‌اند.»

داکتران می‌گویند که مبتلایان با علایم شدید، در خون‌شان میزان آکسیجن کم است و برای زنده‌ماندن، به آکسیجن نیاز دارند.

برخی از داکتران شفاخانه «کووید یک» مدعی هستند که بسیاری از بیماران به‌دلیل مشکل در بالن‌های آکسیجن جان می‌دهند. عکس: اداره محلی هرات

غلام‌حبیب هاشمی، عضو شورای ولایتی هرات در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز، از ضعف مدیریتی در شفاخانه «کووید یک» انتقاد می‌کند. او تأکید دارد که باید هر چه زودتر اصلاحات در این شفاخانه رونما شود. او می‌گوید: «باید به بیماران مبتلا به کرونا در شفاخانه توجه بیشتر شود و جلو مرگ بیماران گرفته شود. هر نوع کمبودی که در شفاخانه وجود دارد، فهرست‌اش را به اختیار ما قرار دهند که ما برای حل این مشکلات کار کنیم.»

اما زمری حصین، مسئول مبارزه با کرونا در هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، کمبود امکانات در شفاخانه‌های کووید را رد می‌کند. او می‌گوید که ظرفیت بستر شدن بیماران مبتلا به کووید۱۹ در شفاخانه «کووید یک» تکمیل شده است.

«به کرونا مبتلا شده‌ایم»

داکتران و نرس‌ها در شفاخانه کووید به‌خاطر حضور در خط مقدم مبارزه با کرونا، زیر تهدید جدی ویروس کرونا قرار دارند. یکی از خواسته اصلی کارمندان صحی در شفاخانه «کووید یک»، گرفتن آزمایش کرونا از همگی‌شان است، تا افراد مبتلا شناسایی و پس از آن مورد مراقبت شدید قرار بگیرند.

همایون یوسفی، یک‌تن از داکتران شفاخانه «کووید یک» می‌گوید که ریاست صحت عامه هرات گرفتن آزمایش کرونا از آنها را منع کرده و به همین خاطر، شماری از افراد مبتلا به کرونا در میان آنها‌ حضور دارند. او می‌افزاید: «برخی از داکتران، نرس‌ها و کارمندان خدماتی شفاخانه شیدایی به کرونا مبتلا شده‌اند و باید از ما آزمایش کرونا گرفته شود، تا ما دل جمع بشویم و به کار خود ادامه بدهیم.»

تا ظهر روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۳ جوزا)، دوهزار و ۹۰۱ مورد مثبت ویروس کرونا در هرات به ثبت رسیده است. زمری حصین، مسئول مبارزه با کرونا در هرات می‌گوید که ۱۴ درصد از مبتلایان به کووید۱۹ در هرات، کارمندان صحی هستند.

او می‌افزاید که سازمان صحی جهان، اجازه‌ی فعال‌سازی لابراتوار تشخیص کرونا در شفاخانه «کووید یک» را نمی‌دهد، به‌خاطری که باید دیوارهای لابراتوار عایق شود و کارمندان‌ لابراتور نیز کارآزموده باشند. به گفته‌ی او، از کارمندان صحی مشکوک به کرونا آزمایش گرفته می‌شود.

تا ظهر روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۳ جوزا)، دوهزار و ۹۰۱ مورد مثبت ویروس کرونا در هرات به ثبت رسیده است.

در خط مقدم اما با جیب خالی

بیش از سه ماه از شیوع ویروس کرونا در هرات می‌گذرد، اما در این مدت کارمندان صحی در شفاخانه‌های «کووید یک» و «کووید دو» از حکومت معاش دریافت نکرده‌اند.

حکومت قرار است که برای متخصصان ۹۰ هزار افغانی، داکتران ۷۰ هزار افغانی و نرس‌ها ۵۰ هزار افغانی ماهوار حقوق پرداخت کند. اما کارمندان صحی در شفاخانه‌های کووید از حکومت می‌خواهند که با پرداخت معاشات، به مشکلات مالی‌شان خاتمه دهد.

بیش از سه ماه از شیوع ویروس کرونا در هرات می‌گذرد، اما در این مدت کارمندان صحی در شفاخانه‌های «کووید یک» و «کووید دو» از حکومت معاش دریافت نکرده‌اند.

مسعود میرزایی، یک‌تن از داکتران می‌گوید: «تا حالا یک روپیه معاش دریافت نکرده‌ایم. ما به اساس تعهدی که به مردم و رشته طب داشتیم، به شفاخانه کووید خدمت می‌کنیم. برای پیش‌برد زندگی خود به معاش نیاز داریم، اما برای ما پرداخت نمی‌کنند.»

زمری حصین، مسئول مبارزه با کرونا در هرات می‌گوید که معاش بیش از ۱۰۰ کارمند شفاخانه کووید تا روز پنج‌شنبه، هفته جاری پرداخت خواهد شد.

پیشتر نیز ده‌ها تن از کارمندان شفاخانه «کووید یک» در هرات به‌دلیل پرداخت‌نشدن حقوق ماهوار‌شان دست به اعتصاب کاری زده بودند و این اعتصاب با پادرمیانی مقام‌های محلی هرات شکسته شد، اما تا حالا از پرداخت حقوق کارمندان در شفاخانه «کووید یک» خبری نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *