آموزگاران مکاتب خصوصی در کابل: با گرسنگی و تنگ‌دستی مواجه هستیم

اطلاعات روز: شماری از آموزگاران مکاتب خصوصی شهر کابل اعلام کردند که وضعیت ناشی از کرونا، وضع قرنطین و ادامه‌ی تعطیلی مکاتب آنان را با بیم ناشی از گرسنگی و تنگ‌دستی مواجه کرده است.

این آموزگاران امروز (پنج‌شنبه، ۱۵ جوزا) در یک نشست خبری همچنان گفتند که از مدت پنج ماه به این طرف هیچ درآمدی نداشته‌اند و این امر آنها را در یک وضعیت ناگوار معیشتی، اجتماعی و حتا روحی و روانی قرار داده است.

آنان تأکید کردند که در شرایطی قرار گرفته‌اند که به عزت و آبروی‌شان لطمه وارد می‌شود.، اما با وجود میلیون‌ها دالر کمک جامعه جهانی به افغانستان، تا کنون هیچ نهاد مسئولی به فریاد «حق‌خواهانه»ی‌شان توجهی نکرده است.

این آموزگاران از دولت افغانستان خواسته‌اند که به‌خاطر جلوگیری از خطر فروپاشی بخش بزرگی از نظام معارف «سکتور خصوصی آموزشی»، بودجه‌ی مشخصی را اختصاص داده و آموزگاران مکاتب خصوصی را مورد حمایت مالی «مناسب و معقول» قرار دهد.

آنان همچنان از دولت خواسته‌اند که به‌منظور جلوگیری از فاجعه انسانی و حفظ عزت و احترام آموزگاران در جامعه، به آموزگاران بی‌بضاعت که تنها سرپرست و نان‌آور فامیل‌شان هستند، کمک فوری در نظر گیرد.

این آموزگاران همچنان گفته‌اند که باید از تمام مکافات و مجازات حقوقی و قانونی وزارت معارف، از جمله تجربه کاری، ترفیع، تقاعد، تحسین و تقدیر برخوردار شوند.

به گفته‌ی آنها، برای ایجاد ثبات و امنیت شغلی برای آموزگاران مکاتب خصوصی، معیار تعیین حداقل و حداکثر سطح معاش، جلوگیری از سوءاستفاده‌های اشخاص و دیگر مشکلات، لازم است لایحه‌ها و مقررات خاص از سوی وزارت معارف در مشوره با نمایندگان آموزگاران مکاتب خصوصی اجرایی شود.

این آموزگاران مکاتب خصوصی در پایان از وزارت معارف خواسته است تا هر چه زودتر به خواست‌ها و مطالبات شان رسیدگی کنند، در غیر آن مسئولیت اقدامات بعدی متوجه مقام‌های مسئول خواهد بود.

این در حالی است که در سال جاری تمامی مکاتب دولتی و خصوصی و دیگر مراکز آموزشی در کشور به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، باز نشده است.

آموزگاران مکاتب دولتی معاشات‌شان را دریافت می‌کنند، اما وضعیت ناشی از وضع قرنطین و تعطیلی مکاتب، آموزگاران مکاتب خصوصی را با مشکلات مالی مواجه کرده است.

با این حال، هنوز تصمیم مشخصی در مورد بازگشایی مکاتب از سوی حکومت به ویژه وزارت معارف گرفته نشده و یا دست‌کم همگانی نشده است.

تا کنون ۱۸ هزار و ۵۴ نفر در افغانستان به کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، یک‌هزار و ۵۸۵ نفر بهبود یافته و ۳۰۰ نفر دیگر جان داده‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. بنام خداوند جان و خرد

    و عرض سلام به تمام آموزگاران کشور ما، مشکل شما قابل درک است و باید دولت از شما حمایت کنند و همچنان والدین شاگردان باید حمایت کنند، ان والدین که توان کمک مالی را دارند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *