مداد سبز و گلی‌ام کنار مدرسه جا ماند

به‌دنبال خشونت‌های اخیر علیه مهاجران افغان در ایران، مهاجران افغان مقیم شهرستان قلعه‌ی نو نیز آرام نماندند. هفته‌ی گذشته هادی قاسمی، کودک هفت ساله‌ی افغان به شکل مرموزی در این شهر که مربوط استان تهران می‌شود، به قتل رسید.

هادی قاسمی فرزند ظاهر قاسمی از مهاجران افغان در شهرستان قلعه‌ی نو استان تهران می‌باشد. هادی قاسمی از خیابان ربوده می‌شود. بعد از ربوده شدن هادی، خانواده‌ی او سراسیمه شده و با نیروی انتظامی تماس می‌گیرند. افرادی که فرد مظنون را با هادی دیده بودند، او را به پولیس معرف می‌کنند. گفته شده که این فرد چندین روز متواتر در دور و بر هادی دیده شده است. پولیس فرد مظنون را دست‌گیر می‌کند. فرد مظنون در اول منکر ربودن هادی می‌شود و در جریان بازجویی‌ها به جرم خودش اعتراف می‌کند.

فرد مظنون جریان این حادثه را به پولیس چنین گفته است: او هادی را ربوده و به مکانی خارج از شهر می‌برد. در خارج ‌شهر بالای هادی تجاوز می‌کند. پس از تجاوز، هادی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. با چندین ضربه‌ی سنگ به سر هادی، او را در آن‌جا رها می‌کند. فردای آن روز، برای اطمینان از مرگ هادی، دوباره به محل جرم می‌رود. هادی با زخم سرش و تمام ضربات روحی و روانی، هنوز نفس می‌کشیده است. مجرم دوباره با‌ وارد کردن چند‌ضربه‌ی دیگر، هادی را به قتل می‌رساند. مجرم برای از بین بردن آثار جرم، روی بدن کودک اسید می‌پاشد. از اثر‌ پاشیدن اسید، فقط پشت سر و کف دست راست کودک سالم و قابل تشخیص بوده‌اند.

کشته شدن هادی ادامه‌ی قتل زنجیره‌ای کودکان افغان توسط این فرد ایرانی بوده است. مظنون در جریان بازجویی اعتراف کرده است که پیش از این نیز به جرم‌های مشابهی دست داشته است. هادی پنجمین مورد است. مظنون گفته است که پیش از این نیز بالای چهار کودک زیر ده سال افغانی تجاوز کرده است و آن‌ها را به قتل رسانده است. کاری که از هر جهت برایش آسان بوده است. تجاوز بالای کودک افغانی نه پی‌گرد قانونی از طرف دولت ایران دارد و نه خانواده‌های افغان جرأت شکایت کردن را دارند. مظنون در جریان بازجویی گفته است که افغان‌ها حق زندگی را از ما گرفته‌اند.

محروم از اعتراض

مظنون فعلا در بازداشت‌گاه به‌سر می‌برد، اما نیروهای انتظامی ایران در روز‌ تشییع جنازه‌ی هادی حضور پیدا می‌کنند. یک تن از اقارب خانواده‌ی قاسمی به خبرنگار روزنامه‌ی اطلاعات روز گفته است که علت حضور نیروی انتظامی، از روی هم‌دردی نبوده است. آن‌ها آمده بودند تا از ورود مهاجران ساکن محل در قبرستان و تشییع جنازه‌ی هادی جلوگیری کنند. شخصی که نخواست نامش افشا شود، گفت: «بعد از پیچیدن این خبر در محل مهاجر‌نشین، تمام مهاجران ترسیده بودند. با آن‌هم همه مصمم بودند تا در تشییع جنازه‌ی هادی شرکت کنند». اما نیروی انتظامی جلو ورود مردم را می‌گیرد و اعضای خانواده‌ی قاسمی را تهدید می‌کند تا دهن‌شان را بسته نگه‌ دارند و اعتراض نکنند.

به گفته‌‌ی این شاهد عینی، پولیس نه حق عزاداری را به آن‌ها داده است و نه حق ابراز شکایت را. او می‌گوید که پولیس وعده داده است که این فرد را به سزای اعمالش می‌رساند؛ اما مردم و خانواده‌ی قاسمی چندان امیدوار به اجرای قانون نیستند. وی می‌گوید که پولیس به خانواده‌ی قاسمی اخطار داده است تا با هیچ رسانه‌ای صحبت نکنند. گفته می‌شود که ساکنان این محل مهاجر‌نشین تحت نظارت کامل پولیس قرار دارند و آن‌ها را از هر‌نوع ارتباط با بیرون منع کرده است. با آن‌هم دوستان خانواده‌ی قاسمی با سفارت افغانستان در تهران و سازمان‌های مدنی و حقوق بشری تماس گرفته‌اند و خواستار کمک شده‌اند. از این نهادها خواسته شده است تا این موضوع را به‌صورت جدی پی‌گیری کنند.

گفتنی است که قضیه‌ی هادی و تجاوز بالای چهار کودک دیگر، خانواده‌های افغان مقیم شهرستان قلعه‌ی نو را به وحشت انداخته است. آن‌ها با تمام سخت‌گیری‌هایی که از طرف دولت ایران اعمال می‌شوند، هنوز خواسته‌هایی دارند که توسط دستگاه قضایی ایران به اجرا گذاشته شوند. آن‌ها از دولت ایران خواسته‌اند که طبق قانون کیفری، مجرم به جرم‌های اختطاف، تجاوز بر پنج کودک زیر سن ده سال، قتل عمد، اسید‌پاشی و تلاش برای نابودی آثار جرم، این فرد مظنون را مجازات کند تا عدالت به شکل درست آن به اجرا گذاشته شود.

ماجرای افغان‌ستیزی در ایران

دولت ایران سال‌ها‌ست که تلاش می‌کند ‌مهاجران افغان را از ایران بیرن کند. در طول این مدت دولت ایران برنامه‌های متفاوتی روی دست گرفته است. از ایجاد رعب و وحشت در دل شهروندان ایران گرفته تا بستن مدارس به‌روی افغان‌ها، هیچ‌کدام نتوانستند ‌افغان‌ها را مجاب به ترک ایران کنند. این در حالی است که روزانه تعداد‌ زیادی از افغان‌ها به شکل قانونی یا غیر‌قانونی وارد خاک ایران می‌شوند. به باور آگاهان، خشونت‌های اخیر علیه مهاجران افغان در ایران، جزئی از برنامه‌های دولت ایران برای بیرون کردن مهاجران است. در تازه‌ترین رویداد‌، مردم نظام‌آباد استان قزوین شبانگاه به خانه‌‌ی مهاجران افغان یورش بردند. در اثر این یورش، مال و اموال خانواده‌های افغان به تاراج رفت. خانه‌ها آتش زده شدند. 125 خانوار افغانی مجبور به ترک نظام‌آباد شدند. در یک حادثه‌ی دیگر، شورای اسلامی روستای «آق بابا» از پناه‌جویان کشور خواسته که تا پایان سال تحصیلی مدرسه‌ها، این روستا را ترک کنند. شورای یاد شده گفته است که اگر مهاجران افغان در این مدت از روستای «آق بابا» خارج نشوند، هیچ تضمینی برای امنیت آنان وجود ندارد.

پی‌گیری نشدن این ماجراها توسط پولیس ایران، این مسئله را روشن می‌سازد که دولت ایران در این قضایا دخیل است. چه بسا که این برنامه‌ها توسط دولت ایران سازمان‌دهی می‌شوند. فرشته مهرو، فعال حقوق بشر در کابل با اظهار این مطلب گفت: «متأسفانه دولت ایران هیچ وقت آمادگی نشان نداده است تا حملات بر مهاجران افغان را متوقف کند یا در جست‌وجوی عاملان این قضایا باشد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *