Three spiritual events to increase this month in Shirabad | Humor

سه رویداد معنویت‌افزای این ماه در شیرآباد | طنز

• زرداد فریادی مشهور به «شاپرکِ عشق» از تمام مردم افغانستان خواست که اختلافات قومی و زبانی و مذهبی را کنار گذاشته و برای آبادی وطن شانه به شانه‌ی هم کار کنند. آقای زرداد فریادی قبلا به مدت ده سال در انگلستان زندانی بود. دولت انگلستان او را متهم کرده بود که در دفاع از حقوق بشر افراط می‌کند. گفته می‌شود آقای فریادی در سال‌های جهاد در مسیر کابل-جلال آباد چندین پست بازرسی ایجاد کرده بود و در این پست‌های بازرسی ناقضان حقوق بشر و متهمان به جنایات جنگی را شخصا مورد بازپرس قرار می‌داد. وی گاهی که داستان‌های ظلم و بیداد جنایتکاران را از زبان خودشان می‌شنید از بس ناراحت می‌شد از ناف آنان دندان می‌گرفت. در یک مورد، آقای فریادی گلوی یکی از کلینران جنایتکار را چنان می‌جوید که نماینده‌ی سازمان عفو بین‌الملل در چارآسیاب (آقای مجید سگ) مجبور شد کنوانسیون بین‌المللی منع جویدن گلو را به آقای فریادی نشان بدهد. زرداد فریادی پس از آن گذراندن دوران حبس خود در لندن به وطن بازگشت و فعالیت‌های حقوق بشری خود را از سر گرفت. وی اخیرا به کوچی‌ها پیشنهاد کرده است که برای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در افغانستان آماده شوند و در صورت نیاز مردمان دیگر افغانستان را از سرزمین‌های‌شان بکوچانند.

جلسه‌ی نمایندگان شش وزارت با مشاوران رییس‌جمهور در ارگ دایر شد. موضوع جلسه «عبدالرزاق وحیدی کجاست؟» بود. نخست مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور امنیتی از آخرین تحولات در مورد آقای وحیدی گزارش داد و ابراز نگرانی کرد که ماه‌هاست آقای وحیدی، وزیر اسبق مخابرات، هیچ‌گونه محاکمه‌ای نشده است. سپس نماینده‌ی وزارت حج و اوقاف آقای وحیدی را به حج نکردن متهم نمود و ضمن اظهار امتنان از فداکاری‌ها و جانفشانی‌های اردوی قهرمان کشور گفت:

«ما خدای نکرده با وحیدی صاحب کدام مشکل شخصی نداریم. اینجا پای قانون در میان است. در مسأله‌ی قانون ما با هیچ کس مراحت نداریم و دین مبین اسلام اجازه نداده که مراحت کنیم».

یکی دیگر از اشتراک کنندگان جلسه ماده‌ی بیست و هفتم قانون قضا را از روی قانون اساسی افغانستان خواند:

«ماده‌ بیست‌وهفتم: بی‌گناه ثابت شدن و برائت گرفتن یک شخص از محکمه به هیچ وجه به این معنا نیست که محکمه آن شخص را بی‌گناه دانسته و برائت داده است».

اشتراک‌کننده‌ی مذکور با استناد با این ماده‌ی قانون اساسی حضور عبدالرزاق وحیدی در جهان را توهین آشکار به حاکمیت قانون خواند و از شدت خشم خپته کرد ( توضیح: خپته کردن نوعی بیماری نادر در میان انسان‌های قانونگرا می‌باشد که از اثر آن شخص اول دچار خپگی و سپس سکته می‌شود).

• معاون دوم رییس‌جمهور پروژه‌ی اعمار مصلای شهید مزاری را افتتاح کرد. آگاهان بر این باورند که مشکل اصلی در ساختن مصلی نیست. فعلا یافتن آدم نمازخوانی که در این مکان مقدس نماز بخواند به چالش بزرگی تبدیل شده است. یکی از جوانانی که از شنیدن خبر اعمار مصلی بسیار خوشحال به نظر می‌رسید گفت:

«مه حالی هر صبح هفتاد و پنج رکات ‌Pushup میرُم. میتانم امی پوشپایمه د موصلا برم. میرم آم. دین ماس، مذب ماس، چرا امیقه پروتینه که د جیم چوفت می‌کنیم نبیاریمش د اینجه کنیم انی؟ بچا زیاف استن. فقط امی فامیل مهدی شش-آفت نفر زدنوک دارن اگه امایون‌شانه ایچ حساب نکنیم».

یکی از مشاوران معاون دوم رییس‌جمهور به خبرنگاران گفت:

«پیش از ساختن این مصلی مردم ما در راه‌ها زیاد اذیت می‌شدند. امنیت نداشتند. حالا می‌توانند از طریق همین مصلی بدون تشویش به اقصی نقاط کشور سفر کنند. ما حتا تصمیم داریم در مصلی کمره‌ نصب کنیم».