پایان جنگ افغانستان و رقابت مرگ‌بار هند و پاکستان

منبع: رویترز

برگردان :‌حمید مهدوی

منابع مختلف گفته‌اند که ملیشه‌های پاکستانی برای تاخت‌وتاز بر هند‌ بعد از خروج نیروهای خارجی در سال آینده‌ از افغانستان، آمادگی می‌گیرند و این امر سبب افزایش تنش‌ها میان این دو کشور رقیب و مسلح به سلاح‌های هسته‌ای شده است.

منابع استخباراتی در هند به این باور‌اند که بعد از بمب‌گذاری انتحاری که در نزدیکی قنسول‌گری هند در افغانستان و حمله بر نظامیان هندی در منطقه‌ی جنجال برانگیز کشمیر، حمله‌های جدیدی از سوی ملیشه‌های اسلامی‌ در راه خواهد بود.

یک عضو لشکر طیبه (لشکری که توسط پاکستان تجهیز می‌شو‌د و مظنون به حمله‌ی کماندویی در سال 2008 در بمبیی است، که در جریان آن 160 نفر کشته شد‌) به خبرگزاری رویترز گفته است که آن‌ها می‌خواهند ‌یک‌بار دیگر و در سراسر منطقه، بر هند و منافع آن حمله کنند.

یک مقام ضد‌تروریزم آمریکایی در رابطه به حمله بر قنسول‌گری هند در افغانستان گفته است:‌ «لشکر طیبه از دیر‌وقت بدین‌سو می‌خواهد که هند و منافع آن را هدف قرار دهد. این خیلی طبیعی است که این گروه بر علیه هند در حیاط خودش (افغانستان) نقشه طرح کند».

گروه‌های متعدد ملیشه‌ای از حمایت شبکه‌ی استخباراتی پاکستان استفاده می‌کنند و تنش‌ها در اثر حمله‌ی اخیر این ملیشه‌ها به اوج خود رسیده است. تبادله‌ی آتش بین این دو کشور رقیب در نقاط مرزی کشمیر، بر تنش‌ها افزوده است و هردو کشور یک‌دیگر را به کشتن نظامی‌های شان متهم می‌کنند.

هند و پاکستان از زمان تأسیس آن در سال 1947 تا امروز، سه‌بار باهم جنگیده‌اند و در سال 1999 نزدیک بود جنگ چهارم بین این دو کشور در بگیرد. تنش‌های فعلی منجر به خنثا شدن تلاش‌های اخیر برای از سر‌گیری روند گفت‌وگوهای صلح و بهبود روابط تجاری بین این کشور خواهد شد، دو کشوری که در حدود یک چهارم جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند.

یک مقام بلند‌پایه‌ی هندی گفته است که «ما در مورد سال 2014 به دو دلیل نگرانیم: اگر ملیشه‌های اسلام‌گرا در افغانستان به موفقیتی دست یابند، آن‌ها بعدا متوجه ما خواهند شد و اگر ناکام شوند، از خشم ناکامی‌ بر ما حمله خواهند کرد». اما پاکستان که از شرق با هند و از غرب با افغانستان مرز مشترک دارد، نگران خود است و از سیاست‌های توسعه‌طلبی هند در افغانستان هراس دارد.

پاکستان که برای داشتن نفوذ بیش‌تر بعد از سال 2014 در افغانستان با هند رقابت می‌کند، در مورد کمک هند به اردوی افغانستان، به‌شدت نگران است. یک مقام وزارت خارجه‌ی پاکستان که در مورد اتهام‌های وارد شده از سوی هند بر پاکستان سخن می‌گفت،‌ اظهار داشت: «این ادعاها برای من تکان دهنده بود. پاکستان همین اکنون با شورش‌گری در این کشور درگیر است و هیچ‌رغبتی برای مقابله با این پدیده در خارج از پاکستان را ندارد. این اتهام‌ها بی‌اساس‌اند و هند باید از این پرو‌پاگند‌ها بپرهیزد».

معاون رییس جمهور امریکا و وزیر خارجه‌ی این کشور هردو هنگام دیدار شان از هند، بر از سرگیری روند متوقف شده‌ی مذاکره‌های صلح بین این دو کشور ،به عنوان رهبران منطقه، تأکید کرده‌اند.

جهاد تمام‌عیار:

عقب زدن ملیشه‌ها از افغانستان بعد از خروج نیروهای آمریکایی، ‌در محور حالت بلاتکلیفی قرار دارد. حافظ ‌سعید‌، بنیان‌گذار لشکر طیبه در مورد هدف قرار دادن بخشی از کشمیر که تحت کنترول هند قرار دارد، هیچ‌تردیدی را باقی نمانده است. وی اخیرا به یک هفته‌نامه‌ی هندی گفته است: «بعد از این که آمریکایی‌ها افغانستان را ترک کنند، یک جهاد تمام‌عیار در کشمیر آغاز خواهد شد».

بعد از کناره‌گیری اتحاد شوروی سابق در سال 1989 از افغانستان، موجی از جنگ‌جویان غیر‌نظامی‌به کشمیر آمده و ‌علیه هند وارد نبرد شدند. اما خطر دیگری که در این مرحله وجود دارد، رقابت هند و پاکستان برای نفود بیش‌تر در افغانستان است و لشکر طیبه گفته است که آن‌ها علیه نیروهای هندی در افغانستان نیز می‌جنگند. یک مقام لشکر طیبه به خبرگزاری رویترز گفته است: «وقتی سوالی در مورد حمله بر منافع هند در افغانستان مطرح می‌شود، معلوم است که لشکر طیبه با طالبان افغانی هم‌کاری می‌کند».

بعد از کشته شدن پنج نظامی ‌هندی در نزدیکی‌های مرز غیر‌رسمی ‌بین این دو کشور در کشمیر در هفته‌ی گذشته، تنش‌ها بین این کشور شدت بیش‌تری یافته است. هند می‌گوید که نیروهای ویژه‌ی پاکستانی و ملیشه‌ها بر نیروی گشت شبانه‌ی این کشور حمله کرده؛ اما پاکستان این اتهام را رد کرده است.

چند‌روز قبل، در نزدیکی قنسول‌گری هند در جلال‌آباد، در نزدیکی مرز با پاکستان، انفجاری رخ داد که  در نتیجه‌ی آن 9 شهروند ملکی افغان که بیش‌تر شان کودکان بودند، کشته شدند.

جایزه‌ی 10 میلیون دالری:

لشکر طیبه در سال 1990 توسط سعید، ‌یک عالم اسلامی ‌پاکستانی، در شرق افغانستان تأسیس شد. سعید کسی است که حمله‌ی سال 2008 در ممبیی را سازمان‌دهی کرده بود. ایالات متحده‌ی آمریکا به دلیل شرکت او در این حمله، 10 میلیون دالر جایزه را برای سر او تعیین کرده بود؛ اما او در پاکستان زنده باقی ماند، جایی که او هفته‌ی گذشته برای هزاران نفر موعظه گفت.

با وجودی که این گروه اهداف جهانی را دنبال می‌کند؛ اما هدف ابتدایی آن‌ها پایان حاکمیت هند در کشمیر است، جایی مسلمان‌ها در اقلیت قرار دارند. هند و پاکستان قسمتی از این منطقه‌ی نظامی ‌(که باری آن را بهشت روی زمین نامیده بودند) را، تحت کنترول دارند‌ و هردو کشور ادعای مالکیت تمام این منطقه را می‌کنند.

یک جنگ‌جوی کهنه‌کار لشکر طیبه به خبرگزاری رویترز در پاکستان گفته است: «لشکر طیبه هم‌راه با چند‌گروه اسلام‌گرای دیگر در سال جاری روی آموزش و فرستادن ملیشه‌ها به کشمیر کار کرده است. مردم به جهاد بر‌انگیخته شده‌اند و گروه‌های مختلف ملیشه‌ای با هم روی ایجاد یک شورای متحد جهادی کار می‌کنند».

با به قدرت رسیدن نواز شریف، وی تعهد کرد که برای از سرگیری مذاکرات صلح با هند تلاش خواهد کرد و‌ تصمیم داشت از مجمع عمومی ‌سازمان ملل متحد در ماه آینده در نیویورک دیدار کند.

این در حالی است که انکار ارتش پاکستان از خلع سلاح گروه‌های نظیر لشکر طیبه‌، دولت هند را به خشم آورده است. یک مقام لشکر طیبه دخالت لشکر طیبه در حمله‌ی اخیر بر قنسول‌گری هند را رد کرده است؛ اما مقام‌ها در هند می‌گویند که آن‌ها در مورد حمله توسط ملیشه‌های لشکر طیبه قبلا آگاهی یافته بودند.

امنیت مستحکم‌

نظر به گزارش‌های رسانه‌های هندی در خط فاصل بین پاکستان و هند در کشمیر، خشونت‌ها نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش یافته است و در شب جمعه این دو کشور 7000 مرتبه بین هم به تبادل آتش پرداخته‌اند.

احساسات ضد‌هندی در کشمیر، زمینه را برای احیای مجدد گروه‌های شورشی که از 1990 در کشمیر در آشفتگی به سر برده‌اند، مساعد می‌سازد. یک مقام لشکر طیبه گفته است: «ما مثل گذشته به دلیل مستحکم بودن امینت در سمت هندی کشمیر، جنگ‌جویان را به شکل گروهی به آن‌جا فرستاده نمی‌توانیم».

جی.پی سینگ، رییس پولیس در شهرک هندی بارامولا به رویترز گفت: «پولیس و ارتش از عبور بسیاری از ملیشه‌ها از نقاط مرزی در سال جاری جلوگیری کرده است». وی اضافه کرد: «مأموران استخباراتی پاکستان و نیروهای تحت حمایت آن‌ها (شورشی‌ها)، اکنون از مرزهای افغانستان فارغ شده‌اند و باید درجای دیگری درگیر باشند. وجود آن‌ها در پاکستان، برای امنیت ملی پاکستان‌ هم خطرناک است».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *