افزایش مبتلایان به ویروس کرونا و نیاز به چاره‌جویی فوری

افزایش مبتلایان به ویروس کرونا و نیاز به چاره‌جویی فوری

در 12 عقرب سال جاری احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان از سیر صعودی شیوع ویروس کرونا در کشور خبر داد و گفت که رقم مبتلایان به این ویروس در هفته‌های اخیر بیشتر شده است. آقای عثمانی در آن زمان گفت که وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور در مقایسه با کشورهای همسایه افغانستان قناعت‌بخش است و نباید در میان مردم ترس و وحشت ایجاد شود. او اما از مردم خواست که برای جلوگیری از شیوع گسترده‌ی این ویروس، توصیه‌های بهداشتی را رعایت کرده و در هنگام بیرون از خانه ماسک بپوشند.

براساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، در 12 عقرب، ۴۵۳ نمونه‌ی مشکوک به ویروس کرونا در لابراتوارهای این وزارت آزمایش شده بود که نتایج آزمایش ۱۳۲ مورد آن مثبت تشخیص شده بود. پنج بیمار دیگر در این زمان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده بودند. اما در روزهای اخیر رقم مبتلایان به ویروس کرونا و میزان فوتی‌های ناشی از آن بیشتر و در مواردی دوبرابر شده است.

براساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، در 25 عقرب 205 ابتلای جدید به ویروس کرونا و 12 مورد فوت، در 26 عقرب 228 ابتلای جدید به ویروس کرونا و 15 مورد فوت و در 27 عقرب 213 ابتلای جدید و 6 مورد فوت ثبت شده است. موارد بیشتر ابتلایان جدید به ویروس کرونا بیشتر در کلان‌شهرهای افغانستان از جمله کابل، هرات، قندهار، ننگرهار، تخار و قندوز شده است.

با توجه به افزایش رقم مبتلایان و بلندرفتن آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان، به‌نظر می‌رسد مانند کشورهای دیگر افغانستان موج دوم شیوع ویروس کرونا را تجربه کند. کشورهای دیگر از جمله ایران در همسایگی افغانستان این روزها درگیر موج دوم شیوع ویروس کرونایند و رقم بلند مبتلایان روزانه گزارش می‌شود.

موج اول ویروس کرونا در افغانستان مصادف با فصل‌های گرم سال در بهار و تابستان سپری شد. براساس سروی وزارت صحت عامه، حدود ده میلیون نفر در افغانستان در این مرحله به ویروس کرونا مبتلا شدند. هرچند آمار رسمی هنوز به پنجاه‌هزار نفر هم نرسیده است، اما با توجه محدودیت‌ها و کمبود امکانات و نبود زمینه‌ی آزمایش فراوان، به‌نظر می‌رسد رقم ابتلایان به ویروس کرونا بیشتر از چیزی است که تاکنون گفته شده است.

اکنون که رقم مبتلایان روزانه افزایش می‌یابد، به‌نظر می‌رسد زمستان سخت و دشوار برای مردم افغانستان در پیش رو است. افغانستان برای مهار ویروس کرونا کم‌ترین امکانات بهداشتی و درمانی را دارد و امکانات ناچیزی که در حال حاضر در دسترس صحت عامه کشور قرار دارد، بخش زیادی از آن از سوی کشورها و نهادهای خارجی کمک شده است. همزمان‌شدن موج دوم شیوع ویروس کرونا و فرارسیدن فصل سرد زمستان، رنج مبتلایان به ویروس کرونا را می‌تواند بیشتر کند.

از طرف دیگر دیده می‌شود که برخورد مردم در مواجهه با ویروس کرونا نیز متفاوت‌تر از دفعه‌ی قبل است. حکومت در فصل بهار قرنطینه‌ی سراسری وضع کرد و مردم نیز تاحدی توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. اکنون دیده می‌شود که مردم دیگر نگران مبتلا شدن به ویروس کرونا نیستند و توصیه‌های بهداشتی را دیگر مانند بهار گذشته رعایت نمی‌کنند. کار و بار و تجمعات مردم مانند دوران قبل از کرونا است و حکومت نیز تدابیر مشخصی روی دست ندارد. چنین رفتاری در جامعه و نبود تدابیر مشخص، به شیوع بیشتر ویروس کمک می‌کند.

افزون بر این، گفته شده که ویروس کرونا در فصل سرد سال و هوای آلوده خطر بیشتر دارد. کابل به‌عنوان یکی از شهرهای بزرگ و با نفوس میلیونی این روزها شاهد بازارهای گرم فروش زغال سنگ است. هوای کابل این روزها رو به تاریکی است و آلودگی هوا در زمستان نیز به بالاترین حد ممکن خود می‌رسد. حالا که موج دوم ویروس کرونا از راه رسیده است و آلودگی هوا نیز شدت یافته، خطر ویروس کرونا نیز دوچندان است.

با توجه به آنچه گفته شد، برای مهار موج دوم شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از پیامدهای آن، به‌نظر می‌رسد نیاز به اقدامات جدی و برنامه‌های اساسی از سوی حکومت است. حکومت باید از حالا مانند روزهای نخست شیوع این ویروس در کشور، مسئولانه و با جدیت برخورد کند و برای مهار موج دوم کرونا وارد عمل شود. علاوه بر این، ناگزیری‌های مردم را نیز در نظر بگیرد و با توجه به فقر روزافزون، برنامه‌هایی را در حمایت از نیازمندان نیز روی دست بگیرد. مردم نیز باید توصیه‌های صحی را رعایت کرده و در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه کمک کنند.