اسماعیل خان

اسماعیل‌خان: برای انتقال قدرت هیچ بدیلی جز حکومت موقت وجود ندارد

محمد اسماعیل‌خان، عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که برای انتقال قدرت هیچ بدیلی جز حکومت موقت وجود ندارد.

آقای اسماعیل‌خان این اظهارات را امروز (چهارشنبه، ۲۴ جدی) در همایشی در خانه‌اش در هرات مطرح کرده است. به گفته‌ی او، سیاسیون نظر دارند که حکومت موقت برای انتقال قدرت شکل بگیرد. او اما تأکید کرده است که حکومت موقت به معنای برگشت به دو دهه قبل نیست.

اسماعیل‌خان افزود: «حکومت اراده‌‎ی جدی برای رسیدن به صلح ندارد و اگر داشته باشد، مردم افغانستان و سیاسیون افغانستان اکثریت به این نظر هستند که حکومت موقت وسیله شود، تا انتقال قدرت صورت بگیرد.»

به گفته‌ی او، در حکومت موقت تنها رییس‌جمهور و دو معاونش تغییر می‌کند و نوعیت نظام تغییر نمی‌کند.

این فرمانده پیشین جهادی از مداخله‌ی کشورهای همسایه در امور افغانستان و همچنین حمایت از گروه طالبان انتقاد می‌کند. او از این کشورها می‌خواهد که دست از آتش‌افروزی در افغانستان بردارند، در غیر آن، جنگ دامن‌گیر آن کشورها نیز خواهد شد.

پیشتر شماری دیگر از چهره‌های سیاسی نیز از طرح تشکیل حکومت موقت در افغانستان حمایت کرده بودند. اما رییس‌جمهور اشرف غنی ضمن مخالفت با این طرح، بر انتقال قدرت از طریق اراده‌ی مردم تأکید کرده است.

از سوی هم، شماری از رسانه‌ها به نقل از منابع‌شان گزارش کرده‌اند که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در جریان سفرش به کابل، در دیدار با شماری از سیاسیون در مورد طرح تشکیل حکومت موقت بحث و گفت‌وگو کرده است.

راس ویلسن، سرپرست سفارت امریکا در کابل اما امروز در رشته‌تویتی گفته است که کشورش خواهان تشکیل حکومت موقت در افغانستان نیست و از طرح آن نیز حمایت نمی‌کند.

دیدگاه‌های شما
  1. من مخالف آقای غنی هستم ولی به حکومت موقت را به هیچ عنوان قبول ندارم چون ارکان دولت ونظام ما ضعیف خواهد شد حتما بسیار زیادی هست که کشور ما دوباره وارد جنگ های حزبی ‌طالبانی بشوند اگر صلح واقعی باشه طالبان باید از طریق انتخابات آزاد شفاف با توجه به ناظرین بین‌المللی انجام بشود من مطمعا هستم که اگر دوستم خودش را در مقابل طالبان کاندید کند ۹۹درصد ره خواهد آورد پس طالبان خوب میدانند که دربین مردم ما جای ندارند اگر در یکجا هستند مردم از اشون پیروی می‌کنند فقد بخاطر کشتار وحشی گری وظلم وستم آنها هست که مردم مجبور هستند ساکت باشند واز آن ها اعطاعت کنند دورتن نجیب را تکرار نکنید لطفا به تمام سران جهادی میگم

  2. راهبردی ( پاکستانی ها) : نخست آمریکا را از حکومت افغانستان دور ساخت. دیگر مجاهدین شوروی را جدا می کند. دو دیگر حکومت افغانستان را در یک شرایط درهم و برهم در آورده و بالاخره سقوط و دوباره جنگ گروهی و ویرانی کلی افغانستان میباشد!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *