بره‌کی

در ۱۶ سال گذشته ۵۸ میلیارد افغانی بانک‌نوت فرسوده از چرخش در بازار خارج شده است

بانک مرکزی:

بانک مرکزی افغانستان (د افغانستان بانک) می‌گوید که از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۹ خورشیدی، ۵۸ میلیارد افغانی بانک‌نوت فرسوده از دوران پول کشور خارج شده است.

میرعزیز برکی، مسئول عمومی تأدیات بانک مرکزی که امروز (سه‌شنبه، ۷ دلو) در برنامه‌ی «حساب‌دهی دولت به ملت» در کابل صحبت می‌کرد، گفت که محو این مبلغ بانک‌نوت فرسوده که سالانه به‌طور اوسط به ۳.۶ میلیارد افغانی می‌رسد، تحت نظر یک کمیته‌ی متشکل از ادارات مختلف به‌گونه‌ی «شفاف» صورت می‌گیرد.

آقای برکی همچنان افزود که هم‌اکنون ۲۹۳.۴ میلیارد افغانی پول در دوران است. از این جمله، ۶۱۷.۴ میلیون آن شامل مسکوکات فلزی یک، دو و پنج افغانی می‌شود.

از سویی هم به گفته‌ی او، در سال گذشته، ۳۳ میلیارد افغانی پول توسط بانک مرکزی کشور در مارکیت تذریق شده است. در همین حال مسئول عمومی تأدیات این بانک گفت که بانک مرکزی قرارداد چاپ ده میلیارد افغانی بانک‌نوت نوع کوچک ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ افغانی را برای سال آینده قرارداد کرده است.

او افزود که بانک مرکزی برای روند توزیع بانک‌نوت‌های جدید در بازار مکانیزمی را رویدست گرفته که تا یک ماه دیگر تکمیل می‌شود. براساس این مکانیزم، پول‌ها به تناسب حجم بودجه‌ی هر ولایت از طریق بانک‌های تجارتی توزیع می‌شود.

در همین حال، نثاراحمد یوسف‌زی، رییس بخش نظارت بانکی بانک مرکزی در این نشست چاپ، ضرب و نشر بانک‌نوت‌ها را از مسئولیت‌های این بانک خوانده و گفت که به‌منظور ثبات قیم شاخص، بانک مرکزی در جریان سال مالی ۱۳۹۹، حدود ۲.۰۹ میلیارد دالر امریکایی را از طریق روند مزایده به فروش رسانده است.

یوسف‌زی
نثاراحمد یوسف‌زی، رییس بخش نظارت بانکی بانک مرکزی

آقای یوسف‌زی افزود که به‌منظور کنترل سطح قیم و جلوگیری از نوسانات تورمی، بانک مرکزی در تلاش است تا با فروش اسعار و اسناد سرمایه‌ای به بازارها از رشد بی‌رویه‌ی پول جلوگیری کند.

او همچنان گفت که از آغاز سال مالی ۱۳۹۹ تاکنون نرخ مبادله‌ی پول افغانی در مقابل دالر امریکایی ۱.۷۸ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۹۴ درصدی استفاده از پول افغانی در زون شرق

از سویی هم، رییس بخش نظارت بانکی بانک مرکزی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که براساس سروی این بانک، استفاده از پول افغانی در سال مالی ۱۳۹۹ در زون شرق کشور افزایش یافته است.

نثاراحمد یوسف‌زی تأکید کرد که هم‌اکنون استفاده از پول افغانی در ولایت‌های شرقی کشور به ۹۴ درصد افزایش یافته است.

به گفته‌ی او، در سال‌های گذشته، این رقم به ۱۴ درصد می‌رسید.

در این زون که ولایت‌های همرز با پاکستان از جمله ننگرهار، کنر، لغمان و تعدادی از ولایات دیگر می‌شود، در سال‌های گذشته، بانک‌نوت‌های کلدار، واحد پولی پاکستان در آن مروج بود.