حکومت موقت به معنای ایجاد فرصت دایمی برای مداخله‌ی خارجی‌ها است

مشاور امنیت ملی:

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که تشکیل «حکومت موقت» در افغانستان به معنای ایجاد فرصت دایمی برای مداخله‌ی کشورهای خارجی است.

آقای محب امروز (شنبه، ۱۱ دلو) در رشته‌تویتی همچنان گفته است که دیگر فرصتی برای تطبیق برنامه‌های خارجی در کشور نیست و مردم افغانستان اکنون ارزش‌های مردم‌سالاری را درک کرده‌اند.

او تأکید کرده است آنانی که با وجود مذاکرات صلح، دست از جان و مال مردم برنداشته‌اند، «باید بدانند که ملت ما ارزش مردم‌سالاری و اهمیت نظام را فهمیده‌اند».

آقای محب افزوده است که اگر طالبان از مشروعیت مردمی و دینی برخودار بودند، مذاکرات بین‌الافغانی براساس آتش‌بس پیش می‌رفت.

مشاور امنیت ملی در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که روز گذشته، شیرمحمدعباس استانکزی، معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر در یک کنفرانس خبری در مسکو گفته بود که اگر اشرف غنی سر از امروز از جنگ دست بردارد و اعلام کند که از قدرت کنار می‌رود، طالبان نیز حاضر است با حکومت جدید کار کند.

استانکزی همچنان گفته است که اگر مذاکرات صلح به موفقیت برسد و صلح در افغانستان تأمین شود، حکومت اشرف غنی از بین می‌رود و یک حکومت جدید اسلامی تشکیل می‌شود.

به گفته‌ی او، اشرف غنی به صلح صادق نیست و به‌خاطر ترس از ایجاد یک حکومت اسلامی جدید، در برابر صلح سنگ‌اندازی می‌کند.

ساعاتی پس از این اظهارات شیرمحمدعباس استانکزی، ارگ ریاست‌جمهوری به آن واکنش نشان داد. دواخان مینه‌پال، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در تویتی نوشته بود که دوره‌ی کار رییس‌جمهور را قانون اساسی تعیین کرده است.

او افزوده بود که رییس‌جمهور کنونی پس از تکمیل دوره‌ی کار خود قدرت را به کسی می‌سپارد که براساس آرای مردم انتخاب شده باشد.

از سویی هم، این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دو طرف در شهر دوحه، پایتخت قطر برای انجام مذاکرات حضور دارند. هفته‌ی گذشته، نادر نادری، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان گفته بود که هیأت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان چندین روز است که آماده‌ی برگزاری نشست رسمی و بحث برای ختم جنگ نشده است.

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح نیز امروز گفته است که جانب طالبان هنوز آماده‌ی نشستن به میز مذاکره با هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان نیست.

همچنان همزمان با این گفت‌وگوها، شماری از چهره‌های سیاسی نیز بحث تشکیل حکومت موقت را مطرح کرده است. اما مقام‌های ارشد دولت افغانستان از جمله رییس‌جمهور غنی و معاونان او با طرح تشکیل حکومت موقت مخالفت کرده و بر تقویت نظام جمهوری و انتقال قدرت از طریق انتخابات تأکید کرده‌اند.