داعش

سازمان ملل: داعش به مقاومت خود در ننگرهار و کنر افغانستان ادامه داده است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در دوازدهمین گزارش این سازمان در مورد تهدیدهای داعش علیه صلح و امنیت بین‌المللی، گفته است که این گروه علی‌رغم تضعیف توانایی‌های نظامی‌اش، به مقاومت خود در ولایت‌های ننگرهار و کنر افغانستان ادامه داده است.

در این گزارش آمده است که گروه داعش برای تسخیر و کنترل جغرافیای قابل توجهی در ولایت‌های ننگرهار و کنر با چالش‌هایی مواجه است، اما مسئولیت شماری از حملات مهم اخیر از جمله حمله بر یک زایشگاه در کابل، حمله بر زندان شهر جلال‌آباد و قتل ملاله میوند، یک خبرنگار زن در ننگرهار را بر عهده گرفته است.

در بخشی از این گزارش آمده است که گروه داعش باوجود عقب‌نشینی، همچنان به ایجاد مشکل در روند صلح افغانستان ادامه داده است.

براساس یافته‌های این گزارش، در حال حاضر بین ۱۰۰۰ تا ۲۲۰۰ جنگ‌جوی گروه داعش در ولایت‌های مختلف افغانستان حضور دارند و احتمال می‌رود که در آینده مراکز بزرگ‌شهرها از جمله کابل را هدف قرار دهند.

در این گزارش آمده است که شهاب‌المهاجر از ماه جون سال گذشته‌ی میلادی رهبری گروه داعش را بر عهده گرفته و عملیات این گروه را در افغانستان، بنگلادیش، هند، مالدیف، پاکستان، سریلانکا و کشورهای آسیای میانه رهبری می‌کند.

همچنان در این گزارش آمده است که شهاب‌المهاجر پیشتر با شبکه حقانی وابستگی و روابط فامیلی داشته است.

طبق این گزارش، داعش همچنان امیدوار است تا با ادامه‌ی ناامنی‌ها در مناطق اصلی خود در عراق و سوریه، جنگ‌جویانش را دوباره احیا کند.

رییس‌جمهور اشرف غنی در ماه عقرب سال ۱۳۹۸ خورشیدی در سفری به ننگرهار از شکست کامل داعش در شرق کشور خبر داده و آن‌را دست‌آورد بزرگ برای افغانستان و منطقه دانسته بود.

اما از آن زمان تا کنون، هر از گاهی از فعالیت جنگ‌جویان گروه داعش در ولایت‌های شرقی از جمله ننگرهار گزارش شده است. مقام‌های محلی در ننگرهار نیز بارها از بازداشت مسئولان داعش در این ولایت خبر داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *