ناتو

توقع کابل از نشست وزیران دفاع ناتو: تصمیم‌گیری در پرتو واقعیت‌ها و شرایط افغانستان

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که انتظار دارد وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در پرتو واقعیت‌ها و شرایط افغانستان تصمیم بگیرند.

رحمت‌الله اندر، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی امروز (چهارشنبه، ۲۹ دلو) در یک کلیپ ویدیویی که به روزنامه اطلاعات روز فرستاده، گفته است که حفاظت از افغانستان و تأمین امنیت این کشور مسئولیت نیروهای امنیتی است.

آقای اندر همچنان گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان در امر مبارزه با تروریزم نقش موثر بازی می‌کنند.

سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی در ادامه افزوده است که پیمان استراتيیک کابل – واشنگتن پابرجاست و مبارزه با تروریزم در اولیت این پیمان قرار دارد.

نشست وزیران دفاع ناتو امروز برگزار شده و برای فردا پنج‌شنبه نیز ادامه دارد. هدف از این نشست بررسی مأموریت ناتو در افغانستان و عراق گفته شده است.

این نشست درحالی برگزار شده است که روز گذشته ینس استولتنبرگ،‌ دبیرکل ناتو روز گذشته گفته بود که نیروهای ناتو پیش از زمان مناسب افغانستان را ترک نمی‌کنند.

آقای استولتنبرگ همچنان گفته بود که هیچ عضو سازمان ناتو نمی‌خواهد بیش از زمان لازم در افغانستان حضور داشته باشند، اما این کشور را پیش از زمان مناسب نیز ترک نخواهند کرد.

انتظار می‌رود که مأموریت نظامی ناتو در افغانستان در نشست وزیران دفاع این سازمان تمدید شود، اما جسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرده است که تمامی نیروهایش را تا ماه می از افغانستان خارج می‌کند. نیوزیلند هم اکنون شش نظامی در افغانستان دارد.

از سوی هم، مأموریت حمایت قاطع در افغانستان در رشته‌تویتی گفته است که نزدیک به ۹۶۰۰ نظامی از ۳۶ کشور در چوکات این مأموریت به آموزش، مشوره‌دهی و حمایت نیروهای افغان در سراسر این کشور ادامه می‌دهند.