وزارت خارجه‌ی امریکا

جایزه‌ی افتخاری زنان شجاع وزارت خارجه‌ی امریکا به هفت زن جان‌باخته‌ی افغان اهدا می‌شود

وزارت خارجه‌ی امریکا دریافت‌کنندگان جایزه‌ی بین‌المللی زنان شجاع ۲۰۲۱ را اعلام کرده است. ۱۴ زن از بلاروس، میانمار، کامِرون، چین، کولمبیا، جمهوری دموکراتیک کانگو، گواتیمالا، ایران، نیپال، سومالیا، اسپانیا، سریلانکا، ترکیه و ونزویلا قرار است این جایزه را دریافت کنند.

در کنار این، قرار است جایزه‌ی افتخاری زنان شجاع از سوی وزارت خارجه‌ی امریکا به هفت زن جان‌باخته‌ی افغان اهدا شود. وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که این زنان در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی در راه خدمت به مردم افغانستان جان‌شان را از دست داده‌اند.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که جایزه‌ی افتخاری به فاطمه خلیل کارمند پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر، شرمیلا فروغ مدیر پیشین بخش جندر ریاست عمومی امنیت ملی، مریم نورزاد قابله‌ای که قبلا در ولایت‌های بامیان و میدان‌وردک کار کرده بود و در شفاخانه صد بستر دشت برچی مؤظف بود، فاطمه رجبی افسر پیشین پولیس، محافظ در اداره تنظیم امور زندان‌ها، ملالی میوند گرداننده‌ی پیشین تلویزیون انعکاس در ننگرهار و فرشته کوهستانی فعال پیشین حقوق زنان در کاپیسا اهدا می‌شود.

فاطمه خلیل، همکار فنی و هماهنگ‌کننده‌ی تمویل‌کنندگان کمیسیون حقوق بشر افغانستان در هفتم سرطان سال جاری در انفجاری در شهر کابل جان باخت. جنرال شرمیلا فروغ، مدیر بخش جندر ریاست عمومی امنیت ملی در ماه حمل سال جاری خورشیدی نخست در انفجاری در کابل زخمی و سپس در شفاخانه جان باخت.

مریم نورزاد قابله‌ی مؤظف در شفاخانه صد بستر دشت برچی در کابل در ۲۳ ماه ثور سال جاری در حمله‌ی مهاجمان مسلح که بعدا داعش مسئولیت آن‌را بر عهده گرفت، کشته شد. فاطمه رجبی کارمند بخش مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله در ماه اسد سال جاری از سوی طالبان در ولسوالی اندر ولایت غزنی کشته شد.

فرشته که وزارت خارجه‌ی امریکا از او به‌عنوان محافظ در اداره‌ی تنظیم امور زندان‌ها یاد کرده، در اوایل ماه عقرب سال جاری در حمله‌ی افراد مسلح ناشناس در شهر قندهار کشته شد. ملالی میوند گرداننده‌ی پیشین تلویزیون انعکاس در بیستم ماه قوس در حمله‌ی داعش در ننگرهار کشته شد.

همین طور، فرشته کوهستانی فعال حقوق زنان در کاپیسا نیز در چهارم جدی سال جاری همراه با برادرش در حمله‌ی افراد ناشناس در ولسوالی حصه اول کاپیسا کشته شدند.

سال گذشته جایزه‌ی زنان شجاع وزارت خارجه‌ی امریکا به ۱۲ زن از سراسر جهان اهدا شده بود. ظریفه غفاری، شهردار میدان‌شهر، مرکز ولایت میدان‌وردک یکی از دریافت‌کنندگان این جایزه بود.

وزارت خارجه‌ی امریکا از سال ۲۰۰۷ میلادی بدینسو جایزه زنان شجاع را همه‌ساله به زنانی اهدا می‌کند که برای تأمین صلح، عدالت، حقوق بشر، برابری جنسیتی و برجسته کردن نقش زنان در کشورشان بیشترین تلاش را کرده باشند.

مراسم اهدای این جایزه همه‌ساله حضوری برگزار می‌شد، اما امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، قرار است این مراسم در هشتم مارچ، روز جهان زن به‌گونه‌ی مجازی برگزار شود.