زلمی خلیل‌زاد

تسریع مذاکرات صلح؛ محور بحث خلیل‌زاد با هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت و طالبان در دوحه

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در جریان سفرش به دوحه، پایتخت قطر، با اعضای هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان دیدار کرده است.

شریفه زرمتی، عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان گفته است که در دیدار خلیل‌زاد با اعضای این هیأت روی تسریع و حمایت از روند صلح بحث و گفت‌وگو شده است. این دیدار عصر روز پنج‌شنبه (۱۴ حوت) انجام شده است.

خانم زرمتی در یک کلیپ ویدیویی گفته است که در این دیدار بر نقش سازمان ملل در روند صلح، تقویت اجماع منطقه‌ای و از بین بردن جنگ و خشونت‌ها در کشور تأکید شده است.

در همین حال، محمد نعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر است که زلمی خلیل‌زاد شام روز جمعه با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر این گروه در قطر دیدار کرده است.

او در رشته‌تویتی نوشته است که در این دیدار اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی طالبان و جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان نیز حضور داشته‌اند.

محمدنعیم گفته است که دو طرف در این دیدار ضمن تعهد بر توافق‌نامه‌ی دوحه، روی تطبیق کامل آن صحبت کرده‌اند. به گفته‌ی او، در این دیدار در مورد وضعیت کنونی افغانستان و تسریع و موثریت روند جاری مذاکرات بین‌الافغانی نیز بحث شده است.

زلمی خلیل‌زاد در دهم حوت سفرش در پیوند به صلح افغانستان را آغاز کرد. این نخستین سفر منطقه‌ای خلیل‌زاد در دولت جدید امریکا به رهبری جو بایدن است. او نخست به کابل آمد و پس از سه روز اقامت، به دوحه رفت.

خلیل‌زاد در کابل با رییس‌جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی و شماری از رهبران احزاب و چهره‌های سیاسی دیدار کرد.

پیشتر چندین منبع معتبر از دولت افغانستان به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند خلیل‌زاد طرح ایالات متحده برای ایجاد یک حکومت عبوری و انتقال قدرت از دولت فعلی به دولت عبوری را به رهبران دولت افغانستان سپرده است.

رییس‌جمهور اشرف غنی اما امروز هنگام افتتاح سال سوم کاری دوره هفدهم تقنینی شورای ملی این طرح را خواب و خیال خواند و بر انتخابات به عنوان تنها راه انتقال قدرت تأکید کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *