ممنوعیت اجرای ترانه و سرود
منبع: telegraph

بریتانیا ممنوعیت احتمالی اجرای ترانه در مکاتب تحت حمایتش در افغانستان را بررسی می‌کند

دولت بریتانیا اعلام کرده است که ممنوعیت احتمالی اجرای ترانه و سرود از سوی دانش‌آموزان دختر در مکاتب تحت حمایت این کشور در افغانستان را به‌گونه‌ی فوری بررسی می‌کند.

به گزارش روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی بریتانیا گفته است: «ما فوراً به دنبال وضاحتِ وزارت معارف افغانستان در مورد گزارش‌ها درباره‌ی این تصمیم و هرگونه پیامد احتمالی آن بر کارهای مرتبط با معارف در افغانستان با بودجه‌ی انگلیس هستیم.»

در گزارش تلگراف همچنان آمده است که بریتانیا در دو دهه‌ی گذشته ده‌ها میلیون پول برای معارف و حقوق کارمندان دولت کمک کرده است و از طریق این کمک‌ها ۳۰۰ هزار دختر در شش سال گذشته توانسته‌اند به مکتب بروند.

دو روز پیش، مکتوبی از ریاست معارف کابل عنوانی مکاتب دولتی و خصوصی منتشر شد که در آن آمده بود پس از این به دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲ سال سن، اجازه‌ی اجرای ترانه و سرود را در محافل عمومی ندارند.

در این مکتوب آمده بود که تلاش شود تا مکاتب گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که سنین اعضای گروه بالاتر از ۱۲ سال نباشد.

در مکتوب همچنان تأکید شده بود که به گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر «به هیچ صورت به جز از مربیان و آموزگاران زن از طرف مربیان مرد» تمرین و آموزش هم داده نشود.

نجیبه آرین، سخن‌گوی وزارت معارف به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که تمامی دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدائیه در مکاتب خصوصی و دولتی و سوادآموزی در سراسر کشور از اجرا و خواندن ترانه و سرود در محافل عمومی منع شده‌اند.

خانم آرین همچنان گفته بود که این تصمیم براساس درخواست و شکایت دانش‌آموزان و والدین آنان گرفته شده است.

این تصمیم وزارت معارف با واکنش‌های گسترده مواجه شده است. از جمله کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، آن‌را خلاف اصول عمومی حقوق بشر، کنوانسیون‌های حقوق کودک و قوانین افغانستان دانسته است.

این کمیسیون همچنان گفته است که حق آموزش، آزادی بیان و دسترسی به مهارت‌های هنری از حقوق اولیه و اساسی همه‌ی کودکان، بدون تبعیض مبتنی بر سن و جنس است.

عقب‌گرد وزارت معارف

در همین حال، در یک مکتوب تازه‌ی ریاست معارف شهر کابل عنوانی حوزه‌ی اول آموزشی این شهر آمده است که از مکتوب قبلی این ریاست که در رسانه‌های اجتماعی وضاحت کامل نداشت، «تعبیر سو» شده است.

اما در مکتوب تازه نیز بر اجرای ترانه و سرود در مکاتب از سوی دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌ی ابتداییه تأکید شده است.

در این مکتوب مشخصا در مورد اجازه‌ی اجرای ترانه و سرود از سوی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه و لیسه یعنی دانش‌آموزانی که بالاتر از ۱۲ سال سن دارند، وضاحت داده نشده است.

مکتوب ریاست معارف شهر کابل به حوزه‌ی اول آموزشی