اتمر

اتمر: برای رسیدن به صلح، طالبان باید به دستاوردهای دموکراتیک دو دهه‌ی گذشته احترام بگذارد

محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی کشور می‌گوید که صلح با گروه طالبان زمانی ممکن است که این گروه به‌خواسته‌های مردم افغانستان در روشنایی تشکیل یک دولت جمهوری اسلامی و حفظ دستاوردهای دموکراتیک دو دهه‌ی گذشته، احترام قایل شود.

وزارت امور خارجه با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای اتمر این موضوع را روز گذشته (چهارشنبه، ۲۷ حوت) در دومین نشست مجمع گفت‌وگوهای تهران که به‌صورت مجازی، برگزار شده بود، مطرح کرده است. در این نشست جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه‌ی ترکیه نیز اشتراک داشته‌اند.

به نقل از خبرنامه، آقای اتمر در این نشست گفته است که صلح با طالبان همچنان نیازمند واردشدن این گروه به مذاکرات صادقانه و معنادار با حکومت افغانستان است.

از سویی هم، او افزوده است که هر ابتکار و طرحی برای صلح افغانستان هم، زمانی مؤثر خواهد بود که در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان بوده و مبتنی با درک صحیح از شرایط و خواست مردم و تأمین‌کننده‌ی صلح پایدار، توسعه‌ی اقتصادی و رفاه مردم افغانستان باشد.

وزیر امور خارجه‌ی کشور همچنان افزوده است که برقراری صلح در افغانستان مرتبط با امنیت منطقه و جهان می‌باشد. او تأکید کرده است که افغانستان طی دو دهه‌ی گذشته با چالش تروریسم مواجه بوده و تلاش کرده است که بار دیگر به «جولانگاه» تروریزم در منطقه مبدل نشود.

همچنان وزیر امور خارجه‌ی ترکیه نیز در این نشست گفته است که کشورش از روند صلح و حل سیاسی بحران افغانستان قویا حمایت می‌کند. او همچنان گفته است که ترکیه اخیرا ابتکاراتی را در رابطه به افغانستان روی‌دست گرفته است.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در جریان سفر دو هفته پیش خود به کابل، طرحی را به رییس‌جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی و شماری از چهره‌های سیاسی سپرده است.

براساس این طرح، پس از حصول توافق بر سر مسایل اساسی و پس از شروع روند آنکارا، انتقال قدرت به دولتی انتقالی صورت می‌گیرد.