جوندِ بادغیس؛ تحریم اقتصادی طالبان و بیم بروز فاجعه‌ی مرگبار

جوندِ بادغیس؛ تحریم اقتصادی طالبان و بیم بروز فاجعه‌ی مرگبار

جوند دورافتاده‌ترین ولسوالی بادغیس در محاصره شدید اقتصادی گروه طالبان قرار دارد و ساکنان این ولسوالی امیدی برای شکسته‌شدن این محاصره ندارند. حسام‌الدین شمس، والی بادغیس می‌گوید که مرکز این ولسوالی یک دهه می‌شود که زیر محاصره‌ی شدید قرار دارد و اکنون نیز صدها خانواده به مواد اولیه ضرورت دارند.

قیمت مواد خوراکه زیر بار تحریم‌ اقتصادی گروه طالبان در ولسوالی جوند به شکل نجومی افزایش یافته است. محمدعلی، ساکن ولسوالی جوند ولایت بادغیس، به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تا دو هفته پیش هر بوجی ۲۰ کیلویی برنج را به بیش از ۵ هزار افغانی و هر ۵۰ کیلویی آرد نیز بیشتر از ۶ هزار افغانی به فروش می‌رسید: «راه‌های ولسوالی جوند همگی مسدود است و ۱۰ روز می‌شود که طالبان سخت‌گیری بیشتری در راه‌ها کرده‌اند و این زندگی را برای ما مردم سخت‌تر می‌کند.»

او هشدار می‌دهد که اگر به وضعیت جوند رسیدگی نشود، فاجعه انسانی در این ولسوالی به‌دلیل کمبود شدید مواد غذایی رخ خواهد داد.

عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که گروه طالبان در تمام بخش‌های ولسوالی جوند به استثنایی مرکز این ولایت حضور دارند. عکس: شبکه‌های اجتماعی
عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که گروه طالبان در تمام بخش‌های ولسوالی جوند به استثنایی مرکز این ولایت حضور دارند. عکس: شبکه‌های اجتماعی

«شکنجه و آوارگی»

بخشی از راه‌های منتهی به ولسوالی جوند از سوی گروه طالبان ماین‌گذاری شده، تا انتقال مواد خوراکه و مورد نیاز به این ولسوالی دورافتاده گذشتن از «هفت خوان رستم» است.

از ترس انفجار ماین‌های فرش‌شده‌ی طالبان در مسیرهای ارتباطی جوند، انتقال کالا به جوند «بی‌نهایت دشوار» شده است.

شمار زیادی از باشندگان ولسوالی جوند زیر تحریم اقتصادی گروه طالبان تاب نیاوردند، و به شهر‌ قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس و یا هم هرات آواره شده‌اند و حالا در بدترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند.

گل‌محمد، ۴۵ سال دارد و در منطقه شیدایی هرات با پنج فرزندش، زیر یک خیمه زندگی می‌کند. او در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که اگر محاصره‌ی اقتصادی جوند شکسته شود، دوباره به زادگاهش برمی‌گردد: «آرد، برنج و روغن خیلی قیمت بود و ما نمی‌توانستیم که خریداری کنیم و به همین خاطر به هرات آمدم. هرات ارزانی است، اما من بیکارم.»

مسئولان محلی بادغیس آمار مشخصی از آوارگان از این ولسوالی در اختیار ندارند، اما می‌گویند که رقم این آوارگان بلند است.

عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که گروه طالبان در تمام بخش‌های ولسوالی جوند به استثنایی مرکز این ولایت حضور دارند و تا ده روز پیش به شکل قاچاقی مواد اولیه از ساحه‌ی حاکمیت طالبان به جوند منتقل می‌شد، اما حالا این مسیرها هم مسدود شده است.

ساکنان جوند مدعی‌اند که گروه طالبان با افرادی که مواد اولیه مرکز ولسوالی جوند را تأمین کنند، شکنجه می‌کنند و حتا به قتل می‌رسانند و این باعث رعب و وحشت در میان تأمین‌کنندگان مواد اولیه شده است.

عبدالسلام ۴۲ ساله یکی دیگر از ساکنان ولسوالی جوند است. او به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که از یک ماه به این‌سو، آزار و اذیت گروه طالبان مبنی بر جلوگیری از انتقال کالاهای اولیه به این ولسوالی، به بالاترین حد رسیده است.

او مدعی است که طالبان افرادی را که خواسته باشند، مواد اولیه را به مرکز ولسوالی جوند منتقل کنند، یا شکنجه می‌کنند و یا هم تیرباران: «ما مردم جوند در مقابل طالبان ایستادگی کردیم و به همین دلیل طالبان اجازه نمی‌دهند که مواد اولیه به ولسوالی برسد. باید حکومت به داد ما مردم بی‌گناه برسد و وضعیت ما هر روز بدتر می‌شود.»

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری می‌گوید که ولسوالی جوند در محاصره غذایی گروه طالبان قرار دارد و گروه طالبان مردم را به‌خاطر انتقال نان «شکنجه» می‌کنند.
امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری می‌گوید که ولسوالی جوند در محاصره غذایی گروه طالبان قرار دارد و گروه طالبان مردم را به‌خاطر انتقال نان «شکنجه» می‌کنند.

صالح: محاصره ننگین است

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری می‌گوید که ولسوالی جوند در محاصره غذایی گروه طالبان قرار دارد و گروه طالبان مردم را به‌خاطر انتقال نان «شکنجه» می‌کنند و حتا می‌کشند.

او در فیسبوکش نوشته است: «محاصره غذایی جوند لکه ننگین و شرم‌آور دیگری را در کارنامه طالب درج می‌کند.» او گفته است که تلاش‌ها برای رساندن نان و آذوقه به باشندگان جوند آغاز شده است: «طالب نه‌تنها تغییر نکرده است بلکه وحشی‌تر و جاهل‌تر و عقده‌‍مند‌تر شده است. محاصره غذایی جوند لکه ننگین و شرم‌آور دیگری را در کارنامه طالب درج می‌کند. چه این گروه صلح کند یا نکند این لکه‌ها از جبین ناپاکش دور نخواهد شد.»

آمار اداره محلی بادغیس نشان می‌دهد که بیش از ۱۸۰ هزار تن در ولسوالی جوند زندگی می‌کنند و از این میان، در حدود یک هزار خانواده در مرکز این ولسوالی زیر تحریم‌های اقتصادی شدید گروه طالبان قرار دارند.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که بیش از یک دهه از مسدودشدن راه‌های ارتباطی جوند از سوی گروه طالبان می‌گذرد و این گروه از سه سال به این‌سو، به تحریم اقتصادی ساکنان این ولسوالی روی آورده‌اند: «ما بارها در ولسوالی جوند تلاش کردیم، تا با پادرمیانی بزرگان قوم و اعضای شورای ولایتی محاصره اقتصادی را ختم کنیم، اما طالبان درخواست ما نپذیرفتند.»

به باور او، با تداوم محاصره اقتصادی ولسوالی جوند، بیشترین صدمه را غیرنظامیان می‌بینند و باید گروه طالبان دست از تحریم اقتصادی بردارند.

والی بادغیس می‌گوید که تنها راه اکمالات نیروهای دولتی مستقر در جوند، از طریق هوا است و هرازگاهی از اعاشه این نیروها به ساکنان مرکز ولسوالی جوند نیز کمک توزیع می‌شود.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس می‌گوید که بیش از یک دهه از مسدودشدن راه‌های ارتباطی جوند از سوی گروه طالبان می‌گذرد.
حسام‌الدین شمس، والی بادغیس می‌گوید که بیش از یک دهه از مسدودشدن راه‌های ارتباطی جوند از سوی گروه طالبان می‌گذرد.

بازگشایی راه جوند؟

ساکنان مرکز ولسوالی جوند از حکومت حمایت می‌کنند و به گفته‌ی اعضای شورای ولایتی بادغیس، فشار نظامی بالای مرکز این ولسوالی به هدف متقاعد کردن آنان به دست کشیدن از حمایت نظام است.

عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید گروه طالبان راه منتهی به ولسوالی جوند را داخل یک دره دیوار کرده‌اند و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند که مواد اولیه به مردم برسد: «مردم ملکی در ولسوالی جوند مشکلات زیادی دارند و اگر طالبان مواد غذایی را کشف کنند، حریق می‌کنند. طالبان تا وقتی به فشار نظامی بالای جوند ادامه می‌دهند، تا مرکز این ولسوالی به دست آنان سقوط کند.»

ساکنان ولسوالی جوند، از عملکرد حکومت مبنی بر راه‌اندازی‌نکردن عملیات پاکسازی در مسیر ولسوالی جوند انتقاد می‌کنند و هشدار می‌دهند که تداوم این روند باعث افزایش فاصله میان مردم و حکومت خواهد شد. بارها نمایندگان مردم در پارلمان و شورای ولایتی بادغیس خواستار ختم محاصره ولسوالی جوند شده‌اند، اما تاکنون کاری در این بخش صورت نگرفته است.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس در پاسخ به خبرنگار روزنامه اطلاعات روز مبنی بر بازگشایی راه جوند می‌گوید که برنامه‌ای برای درهم‌شکستن محاصره ولسوالی جوند روی دست دارند.

جوند یکی از ولسوالی‌های مهم در بادغیس است. این ولسوالی با ولایت‌های غور و فاریاب هم‌مرز است، اما بخش عظیمی از جغرافیای این ولسوالی توسط طالبان کنترل می‌شود. در کنار جوند، ولسوالی‌های بالامرغاب و مسیر شاهراه هرات – قلعه‌نو و چندین مسیر دیگر زیر کنترل طالبان قرار دارد.