شورای عالی مصالحه ملی

کار «کمیته‌ی تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح» شورای مصالحه پایان یافت

شورای عالی مصالحه‌ی ملی اعلام کرده است که کار کمیته‌ی تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح این شورا پایان یافته است. جلسات این کمیته از چند روز به این طرف تحت ریاست محمدیونس قانونی برگزار شده است.

در اعلامیه‌ی سپیدار آمده است که این کمیته در پنج جلسه نظریات و دیدگاه‌های مطرح‌شده در طرح‌هایی را که از سوی احزاب سیاسی، حکومت،‌ نهادهای جامعه مدنی، رسانه‌ها و شهروندان به شورای عالی مصالحه‌ی ملی فرستاده شده بود،‌ تحلیل و نهایی کرده است.

شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفته است که قرار است آخرین نشست کمیته‌ی تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح روز شنبه هفته‌ی آینده برای «تدقیق دیدگاه‌های جمع‌آوری‌شده»‌ برگزار و پس از آن پیش‌نویس طرح صلح به کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی ارائه شود.

طبق اعلامیه‌ی سپیدار، در طرح نهایی به‌صورت کلی بر اصل نظام جمهوری اسلامی، حقوق اساسی شهروندان، حقوق بشر، انتخابات براساس اصل یک فرد یک رأی، مشارکت عادلانه و معنادار همه در نظام، پایان دایمی جنگ و خشونت در کشور و ضمانت‌های قوی منطقه‌ای و بین‌المللی برای تطبیق موافقت‌نامه صلح در صورت توافق، تأکید شده است.

این درحالی است که قرار است در ۱۶ اپریل، نشستی در پیوند به صلح افغانستان در استانبول ترکیه برگزار شود. شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفته است که جمهوری اسلامی افغانستان با طرح واحد در این نشست شرکت خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *