سرور دانش و یونس قانونی

پاسخ قانونی به دانش: در پیش‌نویس طرح صلح شورای مصالحه به طرح حکومت توهین نشده است

محمدیونس قانونی، رییس کمیته‌ی تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که در پیش‌نویس طرح صلح این شورا به طرح رییس‌جمهور و حکومت افغانستان توهین نشده است.

آقای قانونی این اظهارات را امروز (سه‌شنبه، ۲۴ حمل) در نشستی در کابل در پاسخ به انتقاد سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری مطرح کرد و گفت که او [دانش] پیش‌نویس طرح «توافق‌نامه‌ی صلح افغانستان» را درست مطالعه نکرده است.

قانونی همچنان گفت در صورتی که آقای دانش طرح «توافق‌نامه‌ی صلح افغانستان» را دقیق مطالعه می‌کرد، طرح پیشنهادی حکومت را نیز در متن آن یافته می‌توانست. آقای قانونی در مقابل، سرور دانش را به توهین به احزاب متهم کرد.

سرور دانش پیشتر از طرح «توافق‌نامه‌ی صلح افغانستان» انتقاد کرده و گفته بود که در پیش‌نویس این طرح با طرح رییس‌جمهور و حکومت افغانستان برخورد توهین‌آمیز صورت گرفته است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری علاوه کرده بود که در این پیش‌نویس طرح صلح، گروه تخنیکی شورای عالی مصالحه‌ی ملی طرح «دولت انتقالی» که به‌عنوان گزینه‌ی ب معرفی شده بود، را با تفصیل و توضیح برجسته کرده و «عمدا» خواسته است که طرح حکومت یا «حکومت صلح» را مبهم جلوه دهد و به حاشیه براند.

محمدیونس قانونی اما می‌گوید که طرح صلح رییس‌جمهور و جانب حکومت تنها در یک صفحه با آنان شریک شده بود که تمامی محتویات آن در پیش‌نویس طرح کنونی به‌عنوان گزینه‌ی نخست در نظر گرفته شده است.

آقای قانونی افزود که طرح جانب حکومت این است که رهبری کنونی حکومت در قدرت باقی بماند، اما در قاعده‌ی قدرت تغییرات بیاید.

براساس این طرح، تا برگزاری انتخابات زودهنگام طی شش ماه یا یک سال، طالبان و سیاسیون بیرون از نظام زعامت کنونی را بپذیرند.

در این طرح آمده است که هیچ یک از منسوبان حکومت در انتخابات زودهنگام نامزد نخواهد شد.

قانونی تأکید کرد که اخلاقا حرمت ریاست‌جمهوری را درک می‌کند و در نشست کمیته‌ی تهیه و توحید برخی از چهره‌های حکومتی از جمله محمد حنیف اتمر وزیر خارجه و حمدالله محب مشاور امنیت ملی نیز حضور داشته‌اند.

از سوی هم، سرور دانش پیش‌نویس طرح شورای عالی مصالحه‌ی ملی را «تقسیم قدرت بین دو قوم» و طرح یک حزب خوانده است. آقای دانش گفته است که این طرح یک قوم را مستحق ریاست‌جمهوری و قوم دیگری را مستحق صدراعظم دانسته، اما اقوام دیگر را به درجه سه، چهار و… تنزیل داده است.

با این حال، قانونی گفت که در نشست‌های کمیته‌ی تهیه و توحید طرح‌ها نماینده‌ی حزبی که آقای دانش به آن تعلق دارد [حزب وحدت اسلامی افغانستان]، نیز حضور داشته و با تمام قوت از پیش‌نویس نهایی طرح حمایت کرده است.

رییس کمیته‌ی تهیه و توحید طرح صلح شورای عالی مصالحه‌ی ملی در عین حال گفت که پیش‌نویس نهایی طرح صلح، طرح حزب جمعیت نه، بلکه کاملا متفاوت با آن است.

قانونی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که نه خواست دولت برای تسلیمی طالبان و نه خواست طالبان برای بیعت به امارت اسلامی، هیچ یک راه حل نیست و به همین خاطر پیش‌نویس طرح صلح به‌عنوان راه سومی طی جلسات نفس‌گیر کمیته‌ی تهیه و توحید طرح‌ها به ریاست او، نهایی شده است.

دیدگاه‌های شما
  1. باعرض سلام وعرض حرمت خدمت تک تک شمامعززین ایکه درامرروشنگری اذهان عامه صادقانه مصروف خدمات خسته گی ناپذیراستین.
    مصمم ام باارسال یگان نوشته درکنار شماباشم.
    پدرود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *