عبدالله به طالبان: اگر فکر می‌کنید با رفتن قوای خارجی به خواست تان می‌رسید، اشتباه می‌کنید

پس از آنکه گروه طالبان برای اشتراک در نشست‌های مرتبط به افغانستان خروج نیروهای خارجی را پیش‌شرط گذاشت، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که اگر این گروه فکر می‌کند با رفتن قوای خارجی از کشور به خواستش می‌رسد، اشتباه می‌کند.

آقای عبدالله که امروز (چهارشنبه، ۲۵ حمل) در نشست مشترک کمیسیون‌های شورای مصالحه‌ی ملی در کابل صحبت می‌کرد، گفت اگر طوری فکر شود که با برآمدن قوای خارجی، مسأله‌ی افغانستان از طریق جنگ حل می‌شود، «این خداناخواسته نسخه به ادامه‌ی جنگ است».

او آن را اشتباه خواند و  افزود که هیچ کسی نباید آن را آرزو کند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی همچنان گفت که از اشتباه محاسبه‌ی طالبان در پیوند به صلح نگران است. او توضیح داد: «اگر من یک تشویش بزرگ [در مورد روند صلح] داشته باشم، این است که یک اشتباه محاسبه طالبان نکرده باشند که بگویند وقتی که قوای [خارجی] برآیند، باز به همان رقمی که خود ما می‌خواهیم صلح را برقرار می‌کنیم.»

به‌گفته‌ی عبدالله عبدالله، طالبان در گذشته نیز این «اشتباه محاسبه» را مرتکب شده‌اند. او همچنان گفت این نگرانی هم وجود دارند که طالبان با خروج نیروهای خارجی از کشور، حاضر به مذاکره و گفت‌وگو نباشند.

با این حال، آقای عبدالله تأکید کرد که با حضور و یا هم عدم حضور قوای خارجی راه‌حل چالش‌های کنونی در افغانستان، تنها رفتن به طرف صلح همه‌شمول و قابل قبول برای مردم افغانستان است.

از سویی هم، او گفت که تصمیم خروج نیروهای خارجی از کشور براساس توافق‌نامه‌ی دوحه میان طالبان و امریکا و خواست این گروه صورت می‌گیرد. رییس شورای عالی مصالحه‌ی افزود که امریکا به این توافق‌نامه متعهد بوده، اما طالبان برعکس نسبت به مفاد این توافق‌نامه متعهد نبوده‌اند.

همچنان او در بخشی از صحبت‌هایش گفت که جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا در مورد خروج نیروهای این کشور از افغانستان، شام امروز به‌صورت مفصل با رییس‌جمهور اشرف غنی صحبت خواهد کرد.

عبدالله عبدالله درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که گروه طالبان ساعاتی پس از اعلام وزارت امور خارجه‌ی ترکیه مبنی بر برگزاری نشست استانبول تا ده روز آینده، گفت که تا خروج تمامی نیروهای خارجی از کشور، در هیچ نشستی که درباره‌ی افغانستان در آن تصمیم‌گیری می‌شود، شرکت نمی‌کند.

همچنان این گروه درحالی خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان را برای اشتراک در نشست‌های مرتبط به افغانستان شرط قرار داده است که روزنامه‌ی واشنگتن‌پُست به نقل از منابع آگاه از برنامه‌های جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا گزارش کرده که بایدن تصمیم دارد تمامی نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی از افغانستان خارج کند.

روزنامه‌ی بریتانیایی تایمز نیز گزارش کرده است که بریتانیا هم قصد دارد نزدیک به تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

پس از آن، خبرگزاری فرانسه به نقل از کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان گزارش کرده است که احتمال دارد نیروهای ناتو نیز تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی افغانستان را ترک کنند.

در حال حاضر، نزدیک به ۹۶۰۰ نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. این نظامیان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان آموزش و مشوره می‌دهند.

براساس توافق‌نامه امریکا و طالبان که در دهم حوت ۱۳۹۸ خورشیدی در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، اول ماه می سال جاری میلادی به‌عنوان آخرین مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین شده است.