سفیر امریکا در کابل: هیچ ضمانتی برای عدم تکرار جنجال‌های انتخاباتی وجود ندارد

اطلاعات روز: جیمز کانینگهام، سفیر امریکا در افغانستان دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، هیچ ضمانتی برای عدم تکرار جنجال‌های انتخاباتی میان اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله وجود ندارد. او افزود که نامزدان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تعهد کرده‌اند که به روند طولانی انتخابات پایان دهند.

کانینگهام گفت، طرح تشکیل حکومت وحدت ملی از سوی امریکا بر نامزدان ریاست جمهوری تحمیل نشده و این طرح خود نامزدان بوده است. او با اشاره به این‌که طرح تشکیل حکومت وحدت ملی حاصل بحث نامزدان بود، بار دیگر تأکید کرد، هیچ کسی اندیشه‌ی ایجاد حکومت وحدت ملی را بر نامزدان تحمیل نکرده است.

سفیر امریکا در کابل افزود، از دوسال به این‌سو، شماری از سیاست مداران افغان با او روی حکومت بعد از انتخابات گفت‌‌وگو داشته‌اند. کانینگهام گفت، اکنون نامزدان و تیم‌های‌شان طرح توافق‌نامه سیاسی را عملی کنند. طرح تشکیل حکومت حدت ملی برای بیرون رفت از بن‌بست انتخابات در سفر جان کری به کابل حاصل شد.

سفیر امریکا در کابل در بخش دیگر سخنانش گفت، قدرت سیاسی از رییس جمهور کرزی به رییس جمهور منتخب دیگر تا چند هفته‌ی دیگر انتقال یابد و رییس جمهور جدید در نشست کشورهای عضو ناتو شرکت کند. او افزود، رییس جمهور جدید افغانستان پس از مراسم تحلیف باید سیاست حکومتش را با جامعه‌ی جهانی روشن کند. به گفته‌ی کانینگهام، در نشست ناتو باید رییس جمهور جدید افغانستان شرکت کند و تعهد کشورش را برای ادامه‌ی هم‌کاری با ناتو و امریکا آشکارا بیان کند.

کانینگهام تأکید کرد، افغانستان یک فرصت مهم را درپیش دارد و آن امضای پیمان امنیتی با امریکا است: رییس جمهور جدید افغانستان باید پیمان امنیتی با امریکا را هرچه زودتر امضا کند.

قرار است نشست سران کشورهای عضو ناتو در ماه بعدی برگزار شود. در این نشست روی مأموریت جدید ناتو و پایان مأموریت جنگی آنان در کشور بحث می‌شود. سفیر امریکا در کابل می‌‌گوید، امریکا و هم پیمانانش برای ادامه‌ی کمک و هم‌کاری با افغانستان نیازمند حمایت رییس جمهور جدید و مردم این کشور‌ند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *