آغاز عملی روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان

سرپرست وزارت دفاع: روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان عملا آغاز شده است

محمدیاسین ضیا، رییس ستاد ارتش و سرپرست وزارت دفاع ملی تأیید می‌کند که روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان به‌گونه‌ی عملی آغاز شده است.

آقای ضیا که امروز (شنبه، ۱۱ ثور/۱ می) در یک نشست خبری با مسئولان ارشد نهادهای امنیتی در کابل صحبت می‌کرد، گفت که هیچ تغییری در زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی به میان نیامده و این نیروها پایگاه‌های‌شان را یکی پس از دیگری تخلیه می‌کنند.

ضیا گفت که هم‌اکنون کار روی مسایل لوژستیکی جریان دارد و درحال تسلیم‌گیری پایگاه‌هایی اند که از سوی نیروهای خارجی تخلیه می‌شود. او افزود که امکان دارد نیروهای خارجی فردا یک‌شنبه پایگاه شورابک در هلمند را تخلیه کنند.

سرپرست وزارت دفاع گفت که نیروهای خارجی پس از ترک پایگاه‌های‌شان در بگرام که یکی از مراکز عمده‌ی‌شان است، جمع و سپس به مقصد کشورهای‌شان افغانستان را ترک می‌کنند.

آقای ضیا همچنان در بخشی از صحبت‌هایش گفت نیروهای امنیتی افغان توانایی دفاع مستقلانه از کشورشان را دارند و هیچ گونه نگرانی‌ای از خروج نظامیان خارجی وجود ندارد.

این درحالی است که روز گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ناتو گزارش کرده بود که روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان آغاز شده است.

خبرگزاری آناتولی نیز به نقل از یک مقام پنتاگون گزارش کرده بود که روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان نیز آغاز شده و تا کنون حدود ۱۰۰ پرسنل و برخی از تجهیزات از افغانستان خارج شده‌اند.

براساس توافق‌نامه‌ی دوحه، نیروهای خارجی باید تا امروز (اول می) افغانستان را ترک می‌کردند، اما طبق برنامه‌ی امریکا و ناتو، خروج این نیروها با چند ماه تأخیر، در ۱۱ سپتامبر تکمیل خواهد شد.

طالبان تأخیر در خروج نیروهای خارجی را سرپیچی از توافق‌نامه‌ی دوحه عنوان کرده و گفته‌اند که این سرپیچی «اصولا راه هر گونه اقدام مناسب» را برای جنگ‌جویان این گروه در برابر نیروهای خارجی باز کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *