محمدمعصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان
SM

معصوم استانکزی: طالبان باید مسئولانه در مورد صلح فکر کنند

محمدمعصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که گروه طالبان باید مسئولانه در مورد صلح فکر کنند.

آقای استانکزی امروز (جمعه، ۱۷ ثور) در رشته‌تویتی نوشته است که توقع می‌رفت طالبان به احترام ماه مبارک رمضان و اعلام خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، راه صلح را با جدیت دنبال کنند، اما این گروه خلاف توقع مردم، «به قتل و کشتار بیشتر مردم متوسل شدند».

او همچنان نوشته است که صلح یگانه راه نجات افغانستان است. به‌گفته‌ی او، «فتح مبین در قتل و قتال نه، بلکه در صلح و آرامش مردم است».

رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در ادامه نوشته است: «این جنگ به دستور کی و برای چیست؟ در جنگ خیر دنیا و آخرت نیست. بناً طالبان باید مسئولانه در مورد صلح فکر کنند!»

این درحالی است که همزمان با آغاز عملی روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان، در روزهای اخیر جنگ در ولایات مختلف از جمله بغلان، غزنی، هلمند و… نیز شدت گرفته و گفت‌وگوهای صلح در دوحه نیز عملا متوقف است و از ماه‌ها به این طرف هیچ پیشرفتی در روند مذاکرات حاصل نشده است.

در روزهای گذشته افزون بر سقوط ولسوالی بُرکه‌ی بغلان، چندین پاسگاه دیگر نیز در غزنی و بغلان به‌دست طالبان سقوط کرده و شماری از نیروهای امنیتی و دفاعی کشته و زخمی شده‌اند.

همین‌طور، وزارت دفاع افغانستان گفته است که در نتیجه‌ی درگیری جنگ‌جویان گروه طالبان با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، در چند روز اخیر ده‌ها جنگ‌جوی این گروه نیز کشته و زخمی شده‌اند.