عبدالله عبدالله و شاه‌محمود قریشی

قریشی در دیدار با عبدالله: از تسلط نظامی طالبان طرفداری نمی‌کنیم

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی با شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان در حاشیه‌ی مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه دیدار کرده است.

این دیدار بعد از ظهر امروز (جمعه، ۲۸ جوزا) انجام شده است. دو طرف در این دیدار درباره‌ی تلاش‌های صلح، همکاری‌های مشترک میان افغانستان و پاکستان و آخرین تحولات سیاسی – امنیتی در افغانستان و منطقه بحث کرده‌اند.

طبق خبرنامه‌ی سپیدار، وزیر خارجه‌ی پاکستان در این دیدار گفته است که کشورش طرفدار حل سیاسی قضیه‌ی افغانستان از طریق گفت‌وگو است و به هیچ صورت از راه‌حل نظامی و یا تسلط نظامی طالبان طرفداری نمی‌کند.

آقای قریشی همچنین گفته است که پاکستان آماده است افغانستان را در رسیدن به صلح کمک کند. او در عین حال گفته است که سیاست پاکستان در منطقه تغییر کرده است.

او تأکید کرده است که اسلام‌آباد برای توسعه و اتصال منطقه‌ای دید اقتصادمحور در منطقه را دنبال می‌کند و تحقق این دیدگاه مستلزم صلح و ثبات در افغانستان است.

در همین حال، در خبرنامه‌ی سپیدار آمده است که رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی افغانستان ضمن توضیح آخرین وضعیت در تلاش‌های صلح و تحولات امنیتی، بر اراده‌ی مردم افغانستان برای دست‌یافتن به صلح تأکید کرده است.

آقای عبدالله نقش پاکستان را در تأمین صلح و ثبات در افغانستان مهم خوانده و خواهان افزایش همکاری‌های پاکستان با مردم افغانستان و حمایت از تلاش‌های صلح در این کشور شده است.

براساس معلومات سپیدار، عبدالله و قریشی در این دیدار بر آغاز مذاکرات معنادار و استفاده از فرصت برای دست‌یافتن به صلح تأکید کرده‌اند.

عبدالله عبدالله در حال حاضر در ترکیه بسر می‌برد. او روز گذشته به دعوت رسمی ترکیه برای شرکت در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا به آن کشور رفته است. در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا رییسان جمهور، وزیران خارجه و نمایندگان کشورهای مختلف شرکت کرده‌اند.

گفته شده است که در این نشست موضوعات مختلف از جمله صلح منطقه‌ای، رویکردهای بشردوستانه در مورد پناهجویان و مهاجران، ثبات در خاورمیانه و شمال افریقا، نقش زنان در برقراری صلح، مبارزه با رادیکالیزم و تبعیض و… به بحث گرفته می‌شود.