در نشست سه‌جانبه‌ی افغانستان، ترکیه و ایران بر دریافت راه‌حل سیاسی در افغانستان تأکید شد

در پایان نشست سه‌جانبه‌ی افغانستان، ترکیه و ایران، وزیران خارجه‌ی این کشورها در اعلامیه‌ای بر دریافت راه‌حل سیاسی، برقراری آتش‌بس و نقش سازنده‌ی کشورها در خصوص موفقیت مذاکرات صلح افغانستان و ایجاد یک افغانستان مستقل، آزاد،‌ متحد و دموکراتیک تأکید کرده‌اند.

وزارت خارجه‌ی کشور امروز (یک‌شنبه، ۳۰ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آنان همچنین روی تقویت و گسترش همکاری‌های سیاسی – اقتصادی به‌ویژه تطبیق پروژه‌های مشترک اتصال منطقه‌ای و مبارزه‌ی مشترک علیه تروریزم و جرایم سازمان‌یافته توافق کرده‌اند.

در اعلامیه ضمن استقبال از مفاد اعلامیه‌ی مشترک وزیران خارجه‌ی افغانستان، ترکیه و ایران تأکید شده است که دولت افغانستان تحقق تعهدات مندرج آن را گام مثبت و مهم در راستای مبارزه‌ی مشترک علیه تروریزم، استقرار آتش‌بس، آغاز مذاکرات معنادار و تأمین صلح و ثبات پاید می‌پندارد.

از سویی هم، وزارت خارجه‌ی کشور گفته است که محمدحنیف اتمر، وزیر این وزارت در این نشست تصریح کرده است که افغانستان قربانی جنگ طولانی ناشی از افراط‌گرایی بوده و برای پایان این جنگ، نیاز به همکاری و حمایت منطقه‌ای دارد.

به گفته‌ی او، در کنار اجماع داخلی، نیاز مبرم به تقویت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای محو تهدید تروریزم در افغانستان، منطقه و جهان وجود دارد.

همچنین او در بخشی از صحبت‌هایش خروج نیروهای خارجی از افغانستان را فرصتی برای تلاش مضاعف جهت رسیدن به توافق سیاسی و تأمین صلح دایمی در کشور خوانده و گفته است که ترکیه و ایران می‌توانند در کنار پاکستان، روسیه، قطر و هند از جایگاه و تأثیرگذاری خود در راستای توحید دیدگاه‌های برای موفقیت مذاکرات صلح افغانستان، کار گیرند.

از سویی هم، براساس اعلام وزارت خارجه، محمدحنیف اتمر، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه‌ی ترکیه و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران در این نشست سه‌جانبه که امروز برگزار شده بود، روی تطبیق پروژه‌های اتصال منطقه‌ای نیز تأکید کرده‌اند.

آنان همچنین در مورد نهایی‌سازی و امضای تفاهم‌نامه‌ی تجارت و ترانزیت میان سه کشور هم به توافقاتی دست یافته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *