نشست بین‌الافغانی در حضور وزیر خارجه‌ی ایران در تهران

نشست بین‌الافغانی در تهران: جنگ راه حل نیست، بر راه حل سیاسی تمرکز شود

نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در نشست تهران توافق کرده‌اند که جنگ راه‌حل مسأله‌ی افغانستان نیست و باید همه‌ی تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه‌حل سیاسی و صلح‌آمیز متمرکز شود.

در اعلامیه‌ای که امروز (پنج‌شنبه، ۱۷ سرطان) از سوی اشتراک‌کنندگان نشست بین‌الافغانی صلح در تهران منتشر شده، آمده است که هم دولت افغانستان و هم گروه طالبان از خطرات ناشی از ادامه‌ی جنگ درک مشترک دارند.

به نقل از اعلامیه، آنان همچنین با تقبیح‌کردن حملات بر خانه‌های مردم، مکاتب، مساجد و شفاخانه‌ها، تلفات غیرنظامیان و تخریب تأسیسات عامه خواهان به‌سزارساندن عاملان آن‌ها شده‌اند.

اشتراک‌کنندگان در نشست تهران این گفت‌وگوها در فضای صمیمانه صورت گرفته و روی تمامی مسائل به‌صورت مفصل و «صریح» بحث صورت گرفته است.

در اعلامیه موضوع مورد بحث مشخص نشده، اما تأکید شده است که هیأت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان در نشست تهران تصمیم گرفته‌اند تا مواردی را که ضرورت به مشورت و وضاحت بیشتر دارد، در نشست‌های بعدی مورد بحث قرار دهند و به نتیجه برسند.

این موضوعات شامل ایجاد میکانیزم گذار از جنگ به صلح دایمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه‌ی دستیابی به آن و موارد دیگر می‌شود.

در اعلامیه‌ی مشترک نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان نشست تهران فرصت و زمینه‌ی جدید برای تقویت راه‌حل سیاسی معضل افغانستان خوانده و از ایران نیز برای برگزاری این نشست قدردانی شده است.

نشست تهران میان نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روز گذشته آغاز شد و برای امروز نیز ادامه یافت. از طرف جمهوری اسلامی افغانستان، محمدیونس قانونی، معاون پیشین رییس‌جمهور، عبدالسلام رحیمی، نماینده‌ی رییس‌جمهور در امور صلح، عبدالکریم خرم، عضو پیشین کابینه‌ی افغانستان و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی در این نشست اشتراک کرده بودند.

گفته می‌شود که ریاست هیأت جمهوری اسلامی افغانستان را محمدیونس قانونی بر عهده داشته است.

همچنین هیأت گروه طالبان در این نشست را شیرمحمد عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان به عهده داشت.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران در آغاز این نشست سخنرانی کرد و گفت که امریکا در افغانستان شکست خورده و حضور بیش از دو دهه‌ی آن کشور «موجب خرابی‌های بسیاری شده است».

ظریف گفت: «امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده‌ی کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.»

وزیر خارجه‌ی ایران نتایج ادامه‌ی منازعات در افغانستان را «نامطلوب» خوانده است. او در عین حال به بازگشت به میز مذاکرات بین‌الافغانی و تعهد به راهکارهای سیاسی به‌عنوان بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان تأکید کرده است.

آقای ظریف در جریان صحبت‌های خود آمادگی تهران برای کمک به روند گفت‌وگوهای صلح میان طرف‌ها در افغانستان را اعلام کرده است.

امریکا نیز به‌صورت محتاطانه از برگزاری این نشست استقبال کرده است.