گفت‌وگوهای صلح در دوحه

گفت‌وگوها در سطح بلند میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان امروز در دوحه آغاز می‌شود

قرار است گفت‌وگوها در سطح بلند میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان امروز در دوحه، پایتخت قطر آغاز شود.

ریاست هیأت جمهوری اسلامی افغانستان را عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی به عهده دارد. گفته می‌شود که هیأت طالبان را در این گفت‌وگوها، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه رهبری می‌کند.

فریدون خوزون، سخن‌گوی شورای عالی مصالحه‌ی ملی به روزنامه اطلاعات روز گفت که گفت‌وگوها حوالی ساعت ۱۰:۰۰ پیش از ظهر به وقت دوحه و ۱۱:۳۰ دقیقه به وقت کابل آغاز می‌شود.

آجندای این گفت‌وگو تا کنون به‌صورت رسمی اعلام نشده است، اما پیشتر منابع معتبر در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که طالبان یک بسته‌ی پیشنهادی را به دولت پیشکش کرده و قرار است در دوحه روی موضوعات مطرح‌شده در آن نیز بحث صورت گیرد.

طالبان در این بسته آتش‌بس سه‌ماه را در بدل رهایی هفت هزار زندانی این گروه پیشنهاد کرده‌اند.

آقای خوزون در تویتی نوشته است که صلح تنها از راه مذاکره ممکن است و هیأت جمهوری اسلامی افغانستان با نیت و اراده‌ی واقعی صلح به دوحه رفته است.

او ابراز امیدواری کرده است که روزی فرا برسد که هیچ خبری از جنگ و خشونت نباشد و همه در صلح پایدار زندگی کنند.

هیأت جمهوری اسلامی افغانستان روز گذشته به ریاست عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی به دوحه، پایتخت قطر رفت.

محمدکریم خلیلی، عطامحمد نور، سلام رحیمی، باتور دوستم، سید سعادت منصور نادری، فاطمه گیلانی، محمد ناطقی و… در ترکیب این هیأت حضور دارند.

عبدالله پیش از عزیمت به دوحه، در یک نشست خبری گفت که هیأت اعزامی با صلاحیت کامل به دوحه می‌رود و او امیدوار است که گفت‌وگوهای این هیأت با طالبان به نتیجه برسد.

آقای عبدالله همچنین گفته بود که درحالی که جنگ در سراسر کشور جریان دارد، تمام تلاش‌ها باید برای ختم جنگ متمرکز شود. به‌گفته‌ی او، صلح از دست‌به‌دست شدن ولسوالی‌ها نه، بلکه از میز مذاکرات به‌دست آمده می‌تواند.