خانواده‌های قربانیان جنگ در مالستان

خانواده‌های قربانیان جنگ در مالستان: طالبان غیرنظامیان را رگبار و اموال مردم را غارت کرده‌اند

شماری از خانواده‌های قربانیان و آوارگان جنگ ولسوالی مالستان ولایت غزنی در یک نشست خبری اعلام کردند که طالبان پس از تصرف این ولسوالی، مرتکب «جنایت جنگی» شده و غیرنظامیانی را که در جنگ دخیل نیستند، به رگبار بسته‌اند.

آنان در این نشست خبری که امروز (یک‌شنبه، ۳ اسد) در کابل برگزار شده بود، گفتند که جنگ‌جویان گروه طالبان پس از ورود به خاک مالستان، بر خانه‌های مردم یورش برده و پس از غارت اموال، خانه‌های مسکونی را به آتش کشیده‌اند. به‌گفته‌ی آنان، طالبان در مرکز ولسوالی نیز دکان‌های مردم را تخریب و غارت کرده‌اند.

خانواده‌های قربانیان و آوارگان جنگ مالستان گفتند که از بدوی ورود طالبان به خاک این ولسوالی، دست‌کم ۴۳ نظامی و غیرنظامی از سوی این گروه کشته شده‌اند. در میان غیرنظامیان کشته‌شده، زنان و کودکان نیز شاملند.

آنان همچنین گفتند که حمله‌ی طالبان در کنار تلفات جانی و خسارات مالی برای غیرنظامیان، باعث بی‌جاشدن هزاران باشنده‌ی این ولسوالی نیز شده است.

به‌گفته‌ی آنان، در حال حاضر ده‌ها خانواده که بیشتر اعضای آن زنان و کودکان اند، خانه‌های‌شان را ترک کرده و در شرایط بد در مناطق همجوار مالستان و شهر کابل بی‌جا شده‌اند.

طبق اظهارات خانواده‌های قربانیان و آوارگان جنگ، حضور گسترده‌ی طالبان در ولسوالی مالستان باعث توقف خدمات دولتی، به‌ویژه ارایه‌ی خدمات صحی در شرایط سخت کرونایی شده است. آنان تأکید کردند که در حال حاضر آسیب‌دیدگان جنگ و آوارگان از دست‌رسی به هرگونه خدمات اولیه و صحی محروم اند.

با این حال، خانواده‌های قربانیان و آوارگان جنگ ولسوالی مالستان از حکومت و نهادهای امنیتی خواستند که هرچه زودتر به‌خاطر بازگرداندن نظم و امنیت به این ولسوالی اقدام و منطقه را از وجود جنگ‌جویان گروه طالبان پاکسازی کنند.

در یک اعلامیه‌ای که از سوی این خانواده‌ها منتشر شده، آمده است که حکومت افغانستان هرچه عاجل به مشکلات امنیتی مالستان رسیدگی و برای برقراری امنیت پایدار در این ولسوالی اقدامات فوری و جدی را روی‌دست گیرد.

آنان از طرف‌های درگیر در جنگ خواسته‌اند که هرچه زودتر زمینه‌ی بازگشت آوارگان و برداشت حاصلات زراعتی کشاورزان را فراهم کنند.

از سوی هم، باشندگان ولسوالی مالستان از گروه طالبان خواسته‌اند که از کشتار مردم، غارت خانه‌ها، دکان‌ها و زمین‌های زراعتی مردم دست بردارند.

در اعلامیه آمده است: «نهادهای کمک‌رسان و خیریه به بی‌جاشدگان، آوارگان و متضرران جنگ مالستان رسیدگی نموده و از گسترش فاجعه‌ی انسانی در این ولسوالی جلوگیری کنند.»

همچنین در این اعلامیه از نهادهای حقوق بشری ملی و بین‌المللی، به‌ویژه نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواسته شده است که جلوی اقدام طالبان برای کشتار غیرنظامیان در ولسوالی مالستان را گرفته و با درنظرداشت قوانین بین‌المللی و حقوق بشری، از گسترش دامه‌ی «جنایت جنگی» جلوگیری کنند.

گروه طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته است.

این درحالی است که حملات طالبان بر ولسوالی مالستان ولایت غزنی در ۱۹ سرطان آغاز و این گروه در ۲۲ سرطان مرکز این ولسوالی را تصرف کردند. پنج روز پس از آن، نیروهای امنیتی و دفاعی مرکز ولسوالی را از طالبان پس گرفتند اما از طرف شب این نیروها دوباره از مرکز ولسوالی عقب‌نشینی کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *