کمیسیون حقوق بشر افغانستان

کمیسیون حقوق بشر: سازمان ملل برای بررسی جنایات ضدبشری در افغانستان هیأت بفرستد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان یک بار دیگر از سازمان ملل متحد خواسته است که به‌منظور بررسی و پی‌گیری تخطی‌ها و جنایات ضدبشری در کشور، یک هیأت حقیقت‌یاب به افغانستان بفرستد.

این کمیسیون امروز (دوشنبه، ۴ اسد) در اعلامیه‌ای، از درخواست وزارت امور خارجه برای برگزاری نشست فوق‌العاده‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای ارسال هیأت حقیقت‌یاب به افغانستان استقبال کرده است.

کمیسیون حقوق بشر اعزام این هیأت را به افغانستان ضروری دانسته و در عین حال بر همه‌جانبه و جامع‌بودن دستور کار این هیأت برای رسیدگی به اتهامات مطرح در مورد تخطی‌ها از سوی طرف‌های درگیر، تأکید کرده است.

در اعلامیه‌ی کمیسیون حقوق بشر آمده است که پس از حمله بر مکتب سیدالشهدا، خواستار بررسی و تحقیق تیم متخصص و مستقل از محققان سازمان ملل در مورد این حمله و موارد دیگر از نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه، به‌ویژه قتل‌های هدفمند فعالان مدنی و رسانه‌ای، حمله بر مکان‌های آموزشی و اقلیت‌های قومی و مذهبی شده است.

این درحالی است که کمیسیون حقوق بشر در تاریخ ششم سرطان نیز گفته بود که یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی از سوی سازمان ملل متحد تعیین و جنایات علیه غیرنظامیان از جمله قتل‌های هدفمند، حملات بر اقلیت‌های قومی و مذهبی و نهادهای آموزشی را تحقیق کند.

این کمیسیون در آن زمان از حکومت افغانستان نیز خواسته بود که از این خواست حمایت و در زمینه‌ی تشکیل این هیأت و تحقیق آن همکاری کند.