خشک‌سالی

صلیب سرخ و هلال احمر: بیش از ۸۰ درصد افغانستان در معرض خشک‌سالی شدید قرار دارد

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) اعلام کرده است که بیشتر از ۸۰ درصد جغرافیای افغانستان در معرض خشک‌سالی شدید قرار دارد.

این فدراسیون امروز (چهارشنبه، ۱۳ اسد) در اعلامیه‌ای، خواستار حمایت بیشتر بین‌المللی از میلیون‌ها نفر در افغانستان شده است که به‌دلیل بدترشدن خشک‌سالی، کووید۱۹ و درگیری‌های مسلحانه، رنج می‌برند.

رییس‌جمهور اشرف غنی در اول ماه سرطان سال جاری گفته بود که ۳۰ درصد از مناطق کشور در معرض خشک‌سالی شدید، ۵۰ درصد در معرض خشک‌سالی جدی و ۲۰ درصد دیگر در معرض خشک‌سالی معتدل قرار دارد. آقای غنی همچنین گفته بود که در جریان سال جاری میزان حاصلات گندم نزدیک به دومیلیون تُن کاهش خواهد یافت.

با این حال، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر گفته است که اعلام خشک‌سالی از سوی رییس‌جمهور غنی درحالی صورت گرفته است که کووید۱۹ در حال تشدید مشکلات صحی، اقتصادی و اجتماعی در سراسر افغانستان است. این فدراسیون همچنین گفته است که درگیری‌های مسلحانه نیز هزاران نفر را آواره کرده و همه‌ی آوارگان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

نیلاب مبارز، سرپرست جمعیت هلال احمر افغانستان گفته است: «ما تأثیرات ویران‌گر خشک‌سالی بالای میلیون‌ها افغان را در اکثر نقاط افغانستان که از کمبود شدید غذا و آب رنج می‌برند، مشاهده می‌کنیم. محصولات غذایی در مزرعه‌ها کم‌ثمر شده است و با این کار بسیاری از مردم درآمد خود را از دست داده‌اند.»

خانم مبارز همچنین گفته است که تیم‌های جمعیت هلال احمر افغانی درحال رساندن کمک‌های غذایی و نقدی به هزاران خانواده‌ی آسیب‌دیده هستند که از خشک‌سالی متأثر شده‌اند. به‌گفته‌ی او، تمرکز این کمک‌رسانی در ولایت‌هایی است که در آن خشک‌سالی شدت بیشتری دارد.

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر افزوده است که ۱۵ میلیون فرانک سویس را به‌منظور حمایت از جمعیت هلال احمر درخواست می‌کند تا با استفاده از آن برای ۲۸۰ هزار نفر در ۱۳ ولایت که از خشک‌سالی آسیب دیده‌اند، کمک‌های نقدی برای خرید مواد غذایی توزیع شود.

نسفور مندی، رییس هیأت این فدراسیون در افغانستان گفته است: «فاجعه‌های اقلیمی، کووید۱۹ و جنگ در حال تبدیل شدن به کابوس زندگی مردم افغانستان هستند. ملیون‌ها نفر همه روزه با کمبودی غذا مواجه می‌شوند و در بعضی نقاط آب درحال خشک شدن است. این خشک‌سالی، شدیدترین خشک‌سالی است که افغانستان تجربه کرده است.

او همچنین افزوده است که اقدامات فوری بین‌المللی برای حمایت بیش از ۱۸ میلیون نفر که امسال به‌دلیل خشک‌سالی و بحران غذایی در افغانستان به حمایت بشردوستانه نیاز دارند، ضروری است.