محمدکریم خلیلی
عکس: آرشیف

خلیلی به طالبان: تصاحب و انحصار قدرت به نفع آینده‌ی کشور نیست

سه روز پس از تصرف کابل توسط گروه طالبان، محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون پیشین ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که «تصاحب و انحصار قدرت» به نفع آینده‌ی کشور نیست.

آقای خلیلی امروز (چهارشنبه، ۲۷ اسد) در اعلامیه‌ای همچنین گفته است که مسأله‌ی افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و تصاحب قدرت توسط گروه طالبان، به نفع «هیچ طرفی»؛ به‌شمول طالبان نیست.

در اعلامیه تأکید شده است که برای حل مسأله‌ی افغانستان باید «راه تفاهم حل سیاسی» در پیش گرفته شود. او تأکید کرده است که هیچ طرح سیاسی برای برقراری ثبات و نظم سیاسی از طریق غلبه و فشار در کشور به نتیجه نمی‌رسد.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان افزوده است: «ثبات سیاسی در کشور ما فقط از یک طریق به‌دست می‌آید که همه در قدرت سیاسی شریک باشند و هیچ طرفی از طرف‌ها، هیچ قومی از اقوام شریف کشور، هیچ یک از پیروان مذاهب اسلامی و هیچ نیروی سیاسی خود را از دایره‌ی تصمیم‌گیری‌های ملی و نظم سیاسی بیرون احساس نکنند.»

به گفته‌ی او، با به دست‌گرفتن قدرت سیاسی توسط گروه طالبان و تغییر روندهای سیاسی، یک فرصت برای تشکیل نظامی که در آن تمامی گروه‌های قومی و مذهبی حضور و اشتراک داشته‌باشند، نیز به‌میان آمده است.

با این حال، محمدکریم خلیلی گفته است که آینده‌ی افغانستان به این موضوع (تشکیل حکومت همه‌شمول) بستگی دارد و رهبری طالبان باید به آن توجه کند.

او افزوده است: « شکی نیست که تشکیل حکومت مبتنی بر عدالت و تفاهم تمام جوانب، هم مشروعیت ملی و بین‌المللی نظام سیاسی آینده را تضمین می‌کند، هم بر جنگ و منازعه نقطه‌ی پایان می‌گذارد، هم نگرانی‌های جامعه‌ی بین‌المللی و کشورهای منطقه و همسایه‌ی ما مرفوع می‌شود و هم این آغازی می‌شود برای داشتن یک کشور آباد، آزاد و باثبات که در مناسبات داخلی و بین‌المللی‌اش، خلاء و آسیب‌پذیری نباشد.»

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان گفته است که برای به نتیجه‌رسیدن این موضوعات تلاشش جریان دارد.

از سویی هم، او گفته است که با شماری از چهره‌های سیاسی دیگر در پاکستان نیز تلاش می‌کند تا توجه و حمایت مقامات پاکستانی را برای کمک به تشکیل یک حکومت فراگیر، همه‌شمول و مبتنی بر تفاهم و عدالت در افغانستان جلب کند.

او از این تلاش‌ها ابراز خوشبینی کرده و گفته است که مقامات این کشور حمایت‌شان را از داعیه‌ی تشکیل یک حکومت همه‌شمول و مبتنی بر رضایت همه‌ی مردم در افغانستان به شکل روشن اظهار کرده‌اند.

همچنین در بخشی از اعلامیه، محمدکریم خلیلی خطاب به طالبان گفته است که از همه اولتر «روان زخم‌خورده‌ی مردم» به التیام‌بخشی و مرهم‌گذاری نیاز دارد و نیروهای این گروه نسبت به مردم باید از بردباری کار بگیرند.

او رویکرد کنونی طالبان را معتدل خوانده و گفته است که این سیاست طالبان یک گام مهم به طرف اعتمادسازی به حساب می‌آید.

این درحالی است که نیروهای طالبان با پیش‌روی سریع نظامی توانستند در جریان ۹ روز بیشتر ولایات افغانستان را سقوط دهند.

سه روز پیش، آنان تا پشت دروازه‌های کابل رسیدند و پس از آنکه محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری پیشین، افغانستان را ترک کرد، طالبان هم وارد کابل و پس از آن وارد ارگ ریاست‌جمهوری شدند.

شب گذشته، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان در اولین نشست خبری خود در کابل گفت که بحث روی تشکیل حکومت توسط رهبران طالبان جریان دارد. او تأکید کرد که این گروه یک حکومت تشکیل خواهد داد که نمایندگان تمامی اقشار مردم افغانستان در آن اشتراک داشته باشند.