عطامحمد نور

عطامحمد نور: جمهوریت سه‌نفره‌ی غنی مانع بزرگ‌تر از طالبان در برابر صلح بود

عطامحمد نور، والی پیشین ولایت بلخ می‌گوید که پس از سقوط شهر مزارشریف از طریق بندر حیرتان به ازبیکستان عقب‌نشینی کرده بود، در یک کلیپ ویدیویی گفته است که حکومت اشرف غنی به ایجاد اجماع ملی علاقه نشان نمی‌داد و بزرگ‌ترین چالش در برابر روند صلح بود.

آقای نور در این کلیپ ویدیویی که امروز (شنبه، ۳۰ اسد) در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود منتشر کرده، گفته است که یکی از موانع در برابر روند صلح طالبان بودند، اما چالش بزرگ‌تر «جمهوریت سه نفره» [غنی، فضلی و محب] بود که منجر به شکست روند صلح شد و اکنون ضرر آن را مردم افغانستان می‌بینند.

نور افزوده است که در حکومت اشرف غنی عدالت اجتماعی تأمین نشد، وحدت ملی و دموکراسی به‌شکل واقعی و درست آن تمثیل نشد، نفاق قومی چاق‌تر شد، اجماع ملی شعار داده شد، اما هیچ وقت عملی نشد.

به‌گفته‌ی او، از اقوام افغانستان به‌عنوان «دکور» استفاده شد، اما هیچ گاهی در قدرت سهم داده نشد. او گفته است که معاونان اول و دوم ریاست‌جمهوری صلاحیت و قدرت نداشتند و همه چیز در محور غنی، فضلی و محب خلاصه شده بود.

والی پیشین بلخ علاوه کرده است که به دنبال واگذاری ولسوالی‌ها به طالبان، بارها به رهبری حکومت پیشین از احتمال سقوط دولت و نظام هشدار داده بود، اما به باور او، آقای غنی و همکارانش با فهم غلط و اتکا به کمک جامعه جهانی، همیشه حرف‌های بزرگ می‌زدند.

عطامحمد نور گفته است که ذخیره‌گاه‌ها، تجهیزات مدرن، مهمات، قول اردوها و… در اختیار طالبان قرار گرفت، حکومت با گذشت هر روز توانش را از دست می‌داد و روحیه‌ی قوای مسلح نیز تضعیف شده بود. او تأکید کرده است که مسئولیت و تجهیزات جنگی نداشت، اما علی‌رغم این‌که هیچ تجهیزاتی در اختیارشان قرار نگرفت، در برابر طالبان به جنگ ادامه داند.

نور به «توطئه‌ی بزرگ» اشاره کرده که به‌گفته‌ی خودش، قرار بوده در دام آن گیر بماند. او گفته است که اسماعیل‌خان را در هرات اسیر توطئه کردند و از آن طریق در برابر دوربین‌ها و مایک‌ها خوار و ذلیل کردند.

به‌گفته‌ی نور، از طریق بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان از این توطئه آگاه و موفق به نجات جانش شده است.

با این حال، عطامحمد نور در این کلیپ ویدیویی گفته است که جنگ هنوز ختم نشده و در صورتی که طالبان تجربه‌ی تلخ گذشته را تکرار کنند و به ایجاد یک حکومت همه‌شمول تن ندهند، جنگ و مقاومت آغاز خواهد شد. او به مردم اطمینان داده است که روزی با هر شیوه‌ای ممکن به کشور بر می‌گردد و هرگز «نوکر بیگانه» نمی‌شوند.

آقای نور افزوده است که برای امریکا و ناتو شرم است که افغانستان و همکاران‌شان را تنها گذاشته‌اند. به‌گفته‌ی نور، امریکا و ناتو درحالی که می‌دانستند، حکومت دست‌نشانده‌ی‌شان فاسد و متعصب است، تا آخرین لحظه حمایت کردند.