راسموسن: برنامه مأموریت جدید ما در افغانستان، تهیه شده است

اطلاعات روز: اندرس فوک راسموسن، سرمنشی ناتو اعلام کرد، برنامه‌ی مأموریت جدید ناتو در بخش هم‌کاری‌های آموزشی و مشوره دهی با نیروهای امنیتی افغانستان تهیه شده است. اما او گفت، این برنامه را زمانی عملی خواهیم کرد که پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا شود.

راسموسن افزود، حضور بخش از نیروهای خارجی برای مشوره‌دهی و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان پس از سال 2014 در این کشور یک امر ضروی است.  حامد کرزی، پیمان امنیتی با امریکا را امضا نکرد. هرچند هر دو نامزد دور دوم انتخابات بارها گفتند، در صورتی پیروزی در انتخابات، این پیمان را امضا خواهند کرد.

اما با بروز جنجال‌های تازه‌ در انتخابات، معلوم نیست رییس جمهور جدید، چی زمانی به کارش آغاز خواهد کرد. با این حال، راسموسن موضوع روشن شدن نتایج انتخابات را در کشور، یک مسئله حیاتی خواند و گفت، نتایج انتخابات باید به زودی معلوم شود و نیز نامزدان این نتایج را بپذیرند.

او این اظهارات را به روز دوشنبه هفته‌ی جاری قبل از نشست ويلز در بروکسل پايتخت بلجيم در یک نشست خبری بیان کرد. قرار است، نشست سران ناتو در ولز به تاریخ 4 و 5 ماه سپتامبر سال روان برگزار شود. در این نشست رییس جمهوران و رهبران حدود ٦٠ کشور جهان اشتراک خواهند کرد.

یکی از محورهای اصلی گفت‌و‌گوهای اعضای سران ناتو در ولز، ادامه‌ی حضور نیروهای خارجی پس از سال 2014 در کشور است. در صورتی که نتایج انتخابات پیش از نشست ولز اعلام نشود، وزیر دفاع ملی کشور در این نشست شرکت می‌کند. ایمل فیضی، سخن‌گوی حامد کرزی می‌گوید، وزیر دفاع در ولز به نمایندگی از حکومت کنونی شرکت می‌کند.

اما هنوز مشخص نیست، وزیر دفاع با سران ناتو در نشست ولز روی چی موضوعات عمده‌ی کشور بحث خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *