یک تیم از سازمان ملل قتل‌های هدفمند و محدودیت زنان را در افغانستان بررسی می‌کند

یک تیم از فعالان سازمان ملل متحد تصمیم دارد که قتل‌های هدفمند و وضع محدودیت علیه زنان و آزادی بیان توسط گروه طالبان را در افغانستان بررسی کند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده که این تیم از فعالان حقوق بشر تصمیمش در مورد بررسی این موارد را به‌دنبال درخواست شماری از فعالان حقوق بشر و مقام‌های دولت پیشین افغانستان اتخاذ کرده است.

این افراد خواستار بررسی ادعای مربوط به قتل‌های هدفمند و وضع محدودیت علیه زنان و آزادی بیان از سوی طالبان در افغانستان شده‌اند.

همچنین این درخواست همزمان با آمادگی اتحادیه‌ی اروپا برای ارایه‌ی پیش‌نویس قطع‌نامه در مورد افغانستان صورت گرفته است. در این پیش‌نویس که رویترز آن را مشاهده کرده، اعدام و خشونت علیه معترضان و رسانه‌ها محکوم شده است. در صورت تصویب این قطع‌نامه، یک گزارش‌گر ویژه تعیین می‌شود.

اما کن روث، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر یک گزارشگر کافی نیست. او تأکید کرده است که با توجه به پیچیدگی وضعیت در افغانستان به میکانیسم ویژه‌ی تحقیق و دستورالعمل مشخص نیاز است.

او همچنین گفته است که باید به طالبان پیام واضح مبنی بر اینکه جنایات بین‌المللی بدون مجازات نمی‌ماند، داده شود.

اگنس کالامارد، دبیرکل عفو بین‌الملل هم نظارت بر حقوق بشر را در افغانستان در حال حاضر بی‌نهایت مهم خوانده است.

طالبان با تسلط بر افغانستان در ۲۴ اسد، تاکنون محدودیت در بخش‌های مختلف وضع کرده‌اند. این گروه همچنین در این مدت، متهم شده است که به صورت هدفمند نظامیان و کارکنان پیشین دولت را به قتل می‌رساند.