گزینه‌های کمک پاکستان به اقتصاد افغانستان؛ «اسلام‌آباد در چاپ پول افغانی کمک می‌کند»

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که حکومت این کشور در نشستی به ریاست عمر ایوب خان، وزیر امور اقتصادی این کشور گزینه‌هایی را بررسی کرده است که در صورت به‌رسمیت شناخته نشدن «حکومت طالبان» در افغانستان، به عملکرد سیستم بانکی و بخش انرژی این کشور کمک می‌کند.

به گزارش روزنامه «اکسپرس تریبون» چاپ پاکستان، اسلام‌آباد در غیاب کمک‌های مالی بین‌المللی و آزادنشدن ذخایر ارزی بیش از ۹ میلیارد دالری بانک مرکزی افغانستان، از همسایه‌ی شمالی‌اش [افغانستان] حمایت اقتصادی می‌کند.

طبق این گزارش، منابع گفته‌اند که رضا باقر، رییس بانک مرکزی پاکستان در این نشست گفته است که برای عمل‌کرد روان سیستم بانکی در «حکومت طالبان»، پاکستان می‌تواند در چاپ پول افغانستان کمک کند.

پاکستان تا کنون کابینه‌ی سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است. این کشور گفته است که برای به‌رسمیت شناختن طالبان، با سایر قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یکجا گام بر می‌دارد.

به گزارش روزنامه «اکسپرس تریبون»، این کمپین پیش‌گامانه برای حمایت سیاسی و اقتصادی از طالبان است و پاکستان باور دارد که بی‌ثباتی در خارج از مرزهایش پیامدهای نامطلوبی برای خود این کشور خواهد داشت.

از سوی هم، منابع به این روزنامه گفته‌اند که در نشست یادشده امکان ارئه‌ی پشتی‌بانی فنی برای اداره‌ی بخش برق افغانستان نیز بررسی و تأکید شده است که دولت افغانستان برای راه‌اندازی خطوط انتقال انرژی به کمک نیاز دارد.

این همه درحالی است که ۲۲ نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه در کانگرس امریکا، با معرفی لایحه‌ای، از وزارت امور خارجه‌ی این کشور خواسته است که طالبان و کشورهای حامی طالبان را تحریم کند. در این لایحه چندین بار از پاکستان نیز نام برده شده است.