رییس‌جمهور روسیه: طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خود بیرون می‌کنیم

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه می‌گوید که قرار است کشورش در آینده‌ی نزدیک گروه طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خود بیرون کند.

آقای پوتین این موضوع را شب گذشته (پنج‌شنبه، ۲۹ میزان) در شهر سوچی روسیه مطرح کرده است. او همچنین گفته است که امریکا باید میلیاردها دالر سرمایه‌ی بلوکه‌شده‌ی افغانستان را آزاد کند تا افغان‌ها بتوانند به مشکلات اقتصادی و اجتماعی خود رسیدگی کنند.

او افزوده است که برای اطمینان از اینکه روند ثبات بتواند با سرعت مورد نیاز پیش برود، باید به افغانستان کمک صورت گیرد.

همچنین رییس‌جمهور روسیه گفته که جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در مورد خروج نیروهای این کشور از افغانستان تصمیم درستی گرفته است. او اما تأکید کرده که آن چه در افغانستان اتفاق افتاد، متوجه کشورهای عضو ناتو و رفتار آن‌ها در ۲۰ سال گذشته است.

روسیه در سال ۲۰۰۳ میلادی طالبان را سازمان تروریستی خواند. اما ولادیمیر پوتین در هنگامی گفته که ممکن این کشور طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خود بیرون کند که «نشست مشورتی مسکو» در تاریخ ۲۸ میزان برگزار شد.

در این نشست، مسکو خواستار کمک‌های بشردوستانه‌ی جهانی به افغانستان شد.

یک روز قبل از برگزاری این نشست، وزارت خارجه‌ی روسیه گفته بود که دولت‌های روسیه، چین و پاکستان مایل به ارایه‌ی کمک به افغانستان اند، اما مسکو هنوز آماده‌ی به رسمیت‌شناختن طالبان نیست.

وزیر خارجه‌ی این کشور هم گفته بود که با طالبان در تماس است و آنان را تشویق می‌کند که به وعده‌ی‌شان در مورد تشکیل دولت فراگیر، عمل کنند.

عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر گروه طالبان هم در این نشست گفته بود که اعمال فشار بر این گروه توسط جامعه‌ی جهانی «نتیجه» نمی‌دهد و باید کشورهای جهان طالبان را به رسمیت بشناسند.

او از امریکا هم خواست که پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان را آزاد کند. او گفت: «این (پول مسدودشده‌ی افغانستان توسط امریکا) در حقیقت مال و ثروت مردم افغانستان است و نباید بهای تفاوت نظر سیاسی را مردم رنج‌دیده‌ی ما بپردازند.»

اما والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری امریکا سه روز پیش گفته بود که این کشور اجازه نمی‌دهد تا طالبان به میلیاردها دالر سرمایه‌ی بلوکه‌شده‌ی افغانستان دسترسی پیدا کنند.