معاون نخست‌وزیر طالبان در نشست مسکو: فشار جواب نمی‌دهد، جهان ما را به رسمیت بشناسد

عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر گروه طالبان می‌گوید که اعمال فشار بر این گروه توسط جامعه‌ی جهانی «نتیجه» نمی‌دهد و باید کشورهای جهان طالبان را به رسمیت بشناسند.

او این موضوع را امروز (چهارشنبه، ۲۸ میزان) در نشست مشورتی مسکو مطرح کرده است. عبدالسلام حنفی در این نشست گفته است که حکومت این گروه هم‌اکنون تمامی ارکان دولت از جمله؛ قلمرو، حکومت، حاکمیت ملی و جمعیت را با خود دارد و خواستار روابط براساس احترام متقابل با کشورهای همسایه، منطقه و جهان است.

او افزوده است: «انزوای افغانستان به نفع هیچ جهت نیست. و این در گذشته نیز ثابت شده است.» به گفته‌ی او، طالبان آماده‌اند که «روی تمامی نگرانی‌های جامعه‌ی جهانی به تمام وضاحت، شفافیت و صراحت گفتگو کنند».

عبدالسلام حنفی تأکید کرده است که طالبان «جزیره‌های قدرت» را نیز با تسلط بر افغانستان از بین برده است و اکنون می‌توانند حاکمیت نظام را بر تمامی بخش‌های افغانستان تضمین کنند.

به گفته‌ی او، با تسلط این گروه بر کشور، در ساختار سیاسی افغانستان سلسله مراتب واضح، فرماندهی واحد و یک دست ایجاد شده است.

از سویی هم، معاون نخست‌وزیر طالبان از امریکا خواسته است تا از فشار بر این گروه دست بردارد و پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان را آزاد کند. او گفته است: «این (پول مسدودشده‌ی افغانستان توسط امریکا) در حقیقت مال و ثروت مردم افغانستان است و نباید بهای تفاوت نظر سیاسی را مردم رنج‌دیده‌ی ما بپردازند.»

عبدالسلام حنفی در خطاب به امریکا تأکید کرده است: «خوب از در تفاهم با همدیگر تعامل دشته باشیم.»

او همچنین گفته است که طالبان اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان علیه جهان ضرری وارد شود.

نشست مشورتی مسکو با حضور نمایندگان گروه طالبان و نمایندگان ده کشور از جمله روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان بدون حضور نماینده‌ی امریکا شروع شد. این نشست بر وضعیت سیاسی و نظامی افغانستان، تشکیل دولت فراگیر و تلاش بین‌المللی برای اجتناب از بحران انسانی در این کشور متمرکز بود.

وزارت خارجه‌ی روسیه روز گذشته گفته بود که دولت‌های روسیه، چین و پاکستان مایل به ارایه‌ی کمک به افغانستان اند، اما مسکو هنوز آماده‌ی به رسمیت‌شناختن طالبان نیست. وزیر خارجه‌ی این کشور گفته بود که با طالبان در تماس است، اما آنان را تشویق می‌کند که به وعده‌ی‌شان در مورد تشکیل دولت فراگیر، عمل کنند.

همچنین در این نشست، ضمیر کابلوف، نماینده‌ی رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی برای ارایه‌ی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد.

این نشست در حالی برگزار شده است که روسیه بارها از احتمال نفوذ شبه‌نظامیان اسلام‌گرا به جمهوری‌های شوری سابق در آسیای میانه ابراز نگرانی کرده است. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه چند روز پیش گفته بود که برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی از خاک افغانستان به کشورهای شوروی سابق، نظارت خود را بیشتر می‌کند.

همچنین روز گذشته کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (سی‌اس‌تی‌او) به رهبری روسیه، یک رزمایش بزرگ نظامی در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان برگزار کردند.  در این رزمایش نظامی که شش روز ادامه می‌یابد، بیش از پنج‌هزار سرباز روس و کشورهای دیگر این بلوک امنیتی شرکت خواهند کرد.