امریکا به توافق برای استفاده از حریم پاکستان برای حمله‌ی هوایی در افغانستان نزدیک می‌شود

سی‌ان‌ان:

شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان گزارش کرده که دولت جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا به قانون‌گذاران این کشور گفته‌اند که در حال نزدیک‌شدن به توافق رسمی با پاکستان برای استفاده از حریم هوایی این کشور به هداف اجرای عملیات نظامی و اطلاعاتی در افغانستان است.

سی‌ان‌ان این موضوع را روز گذشته (جمعه، ۳۰ میزان) به نقل از سه منبع آگاه از نشست دولت بایدن با قانون‌گذاران امریکایی گزارش کرده است. یکی از این منابع گفته است که مذاکرات در مورد استفاده از حریم هوایی پاکستان به اهداف اجرای عملیات نظامی و اطلاعاتی امریکا در افغانستان هنوز ادامه دارد.

او افزوده است که شرایط توافق هنوز نهایی نشده و ممکن هم تغییر کند.

منبع دومی گفته است که پاکستان تمایلش برای امضای توافق‌نامه در این مورد را در بدل کمک به اقدامات ضدتروریستی و مدیریت روابط با هند اعلام کرده است.

منبع سومی هم گفته است که دو طرف در مورد این توافق گفت‌وگو کرده، اما هنوز مشخص نشده است که پاکستان در ازای امضای آن از امریکا چه می‌خواهد. همچنین به گفته‌ی او، اینکه امریکا تا چه اندازه حاضر است به خواست پاکستان تن بدهد، هم مشخص نیست.

سی‌ان‌ان همچنین گفته که امریکا در تلاش است تا برای اجرای عملیات ضدتروریستی علیه شاخه‌ی خراسان گروه داعش و سایر مخالفان خود در افغانستان، اطمینان حاصل کند. این شبکه‌ی خبری اما افزوده است که امریکا هم‌اکنون از حریم هوایی پاکستان برای رسیدن به افغانستان به عنوان بخشی از تلاش‌های جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند.

با این حال، هنوز هیچ توافق رسمی میان دو کشور برای اطمینان از ادامه‌ی دسترسی برای رسیدن به افغانستان وجود ندارد.

سی‌ان‌ان اما گفته است که بدون توافق رسمی این خطر وجود دارد که پاکستان از ورود هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی به افغانستان جلوگیری کند.

افزون بر این‌ها، استفاده از پایگاه‌های هوایی ازبیکستان و تاجیکستان نیز در گزارش سی‌ان‌ان مطرح شده است. قبل از این اما مقام‌های این کشورها با این موضوع مخالفت کرده بود.

این همه درحالی است که گروه طالبان در تاریخ ۶ میزان گفته بود که امریکا برخلاف قوانین بین‌المللی و توافق‌نامه‌ی دوحه حریم هوایی افغانستان را نقض کرده است.