ریاست امر به معروف طالبان ورود زنان بدون محرم به مراکز صحی را در غزنی ممنوع کرد

منابع محلی در ولایت غزنی تأیید می‌کنند که ریاست امر به معروف و نهی از منکر این گروه ورود زنان بدون «محرم شرعی» به مراکز صحی را در شهر غزنی ممنوع کرده است.

یک منبع صحی که نخواست هویتش فاش شود، امروز (جمعه، ۲۶ قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت که مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در غزنی ممنوعیت ورود زنان و دختران بدون محرم شرعی به مراکز صحی را به‌گونه‌ی شفاهی به این مراکز ابلاغ کرده‌اند.

به گفته‌ی منبع، مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در غزنی استدلال کرده‌اند که «گشت‌وگذار زنان بدون محرم شرعی در بیرون از خانه؛ از جمله در کلینک‌ها و شفاخانه‌ها» «گناه» محسوب می‌شود.

او تأکید کرد که در ابتدای سقوط غزنی به‌دست طالبان نیز شفاخانه‌ی ولایتی آن دستور مشابهی از ریاست صحت عامه‌ی این ولایت دریافت کرده بود. او تأکید کرد که این شفاخانه نتوانست این دستور را عملی کند.

روزنامه اطلاعات روز موفق به دریافت پاسخ طالبان در این مورد نشد.

اما یک منبع دیگر از مؤسسه‌ی همکاری و انکشاف برای افغانستان (ادا) نیز تأیید کرد که طالبان ورود زنان بدون محرم به مراکز صحی در این ولایت را ممنوع کرده‌اند. او گفت که این مؤسسه در تلاش است تا این موضوع را از طریق صحبت با مسئولان محلی این گروه در غزنی حل کند.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد تاکنون طالبان در بخش‌های مختلف بر زنان محدودیت وضع کرده‌اند. بیشتر زنان شاغل از رفتن به کارشان و دختران بالاتر از صنف هفتم هم از رفتن به مکتب محروم شدند.

این موضوع با واکنش گسترده مواجه شد و زنان افغان از آن هنگام تاکنون در شهرهای مختلف افغانستان نسبت به این محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان اعتراض کرده‌اند. این گروه در روزهای نخست حکومت خود برگزاری هر نوع اعتراض را منع کردند.

همچنین در روزهای اخیر، مسئولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان سخنان واکنش‌برانگیز نسبت به زنان داشته است. چند روز قبل محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان می‌گوید براساس آیات قرآن «حجاب به این معنا است که زنان کاملا پنهان باشند».