طالبان در غزنی: همراهی زنان با بیماران به شفاخانه‌ها غیرشرعی است

به‌دنبال ممنوعیت ورود زنان بدون «محرم شرعی» به مراکز صحی در ولایت غزنی توسط ریاست امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان، این گروه همچنین در این ولایت گفته‌اند که همراهی «زن بیمار» توسط «زن دیگر خانواده» به این مراکز «غیراخلاقی» و «غیرشرعی» است.

یک منبع معتبر صحی در غزنی امروز (چهارشنبه، ۱ جدی) در صحبت با روزنامه اطلاعات روز این موضوع را تأیید کرد. او گفت مسئولان محلی طالبان در ولسوالی مقر این ولایت به تمامی داکتران دستور داده‌اند تا از معاینه و تداوی «زنان بیمار که توسط زنان دیگر خانواده» به شفاخانه منتقل می‌شوند، خودداری کنند.

این منبع تأکید کرد که این دستور طالبان افزون بر ولسوالی مقر در تعداد دیگر از ولسوالی‌های غزنی هم تطبیق می‌شود.

همچنین در اطلاعیه‌ای که از سوی کمیسیون ارشاد، جلب و جذب گروه طالبان به داکتران در ولسوالی مقر فرستاده شده، آمده است: «طوری که به شما بهتر معلوم است، بیشتر بیماران زن به مراکز صحی مناطق‌شان خودسرانه و بدون محرم شرعی می‌روند. بعضی اوقات [هم] زنان سالم خانواده به همراه زنان بیمار می‌روند که یک عمل غیرشرعی و غیراخلاقی است.»

اطلاعیه طالبان در ولسوالی مقر غزنی

در اطلاعیه از داکتران خواسته شده است که از تشخیص بیماری و تداوی بیماران زنان بدون «محرم شرعی مرد» خودداری کنند.

همچنین کمیسیون ارشاد، جلب و جذب گروه طالبان از مردم خواسته است که مانع ورود زنان بدون محرم شرعی مرد به شفاخانه‌ها و کلینک‌ها شوند و به هیچ وجه به آنان اجازه‌ی ورود به مراکز صحی را ندهند.

گروه طالبان تأکید کرده است با کسانی که از این دستور سرپیچی کنند، برخورد اصولی می‌شود.

با این حال این گروه از داکتران در غزنی خواسته است که مریضان بدون همراه را هم نپذیرند.

ریاست امر به معروف و نهی از منکر این گروه در غزنی قبلا ورود زنان بدون «محرم شرعی» به مراکز صحی را در شهر غزنی ممنوع کرده بود.

یک منبع صحی در تاریخ ۲۶ قوس به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در غزنی ممنوعیت ورود زنان و دختران بدون محرم شرعی به مراکز صحی را به‌گونه‌ی شفاهی به این مراکز ابلاغ کرده‌اند.

به گفته‌ی منبع، مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در غزنی استدلال کرده‌اند که «گشت‌وگذار زنان بدون محرم شرعی در بیرون از خانه؛ از جمله در کلینک‌ها و شفاخانه‌ها» «گناه» محسوب می‌شود.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد تاکنون طالبان در بخش‌های مختلف بر زنان محدودیت وضع کرده‌اند. بیشتر زنان شاغل از رفتن به کارشان و دختران بالاتر از صنف هفتم هم از رفتن به مکتب محروم شدند.

این موضوع با واکنش گسترده مواجه شد و زنان افغان از آن هنگام تاکنون در شهرهای مختلف افغانستان نسبت به این محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان اعتراض کرده‌اند. این گروه در روزهای نخست حکومت خود برگزاری هر نوع اعتراض را منع کردند.

همچنین در روزهای اخیر، مسئولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان سخنان واکنش‌برانگیز نسبت به زنان داشته است. چند روز قبل محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان می‌گوید براساس آیات قرآن «حجاب به این معنا است که زنان کاملا پنهان باشند».