نبود پول نقد در خزانه‌ی حکومت، نگران کننده است

اطلاعات روز: مارک داون، نماینده‌ی سازمان ملل در کابل می‌گوید، در حال حاضر افغانستان با چالش‌های برزگ مالی مواجه شده است. او یکی از چالش‌های عمده فراراه اقتصاد در کشور را خلای پول نقد در خزانه‌ی حکومت عنوان کرد و افزود، در حال حاضر حکومت افغانستان، پول نقد در خزانه‌ی خود ندارد.

داون گفت، برای حل این مشکل، باید منابع زیر زمینی افغانستان در هم‌کاری با جامعه‌ی جهانی استخراج شوند. افغانستان دارای معادن زیادی از جمله «طلا، نقره، آهن، مس، ذغال سنگ، سنگ مرمر، نفت، گاز و…اند» اما به دلایلی نا امنی و بی‌توجهی حکومت در این خصوص، در جریان سال‌های گذشته استخراج نشده است.

داون افزود، رشد اقتصادی افغانستان بستگی به معادنش دارد و اگر معادن این کشور استخراج شوند، گراف فقر در این کشور کاهش خواهد یافت. او این اظهارات را روز گذشته هنگام نشر گزارش نهایی «برنامه‌ی استراتیژی ملی انکشافی افغانستان» در کابل بیان کرد.

برنامه‌ی استراتیژی انکشاف ملی افغانستان، پنج سال پیش در راستای کاهش فقر و تحقق اهداف انکشافی توسط حکومت روی دست گرفته شد. اکنون این استراتیژی به پایان رسیده است. عبدالهادی ارغندیول، وزیر اقتصاد روز گذشته هنگام نشر گزارش یاد شده گفت، در پنج سال گذشته، در استراتیژی ملی انکشافی افغانستان، ۱۵.۶میلیارد دالر سرمایه‌گذاری شده بود.

او افزود، از این مجموع، ۴.۹ میلیارد دالر آن از طریق بودجه ملی و ۱۰.۷ میلیارد دالر دیگر آن از طریق نهادی‌های بین‌المللی به مصرف رسیده است. ارغندیوال گفت، ظرفیت تطبیقی پروژه‌های انکشافی در پنج سال گذشته پایین بوده است. او افزود، در این پنج سال‌، کم‌تر از 50 درصد بودجه پلان انکشافی ملی مصرف شده است.

وزیر اقتصاد گفت، به دلیل ایجاد ادارات موازی کم‌ ظرفیت و تشکیل نهادها در خارج از چارچوب حکومت، کم‌تر از ۵۰ درصد بودجه انکشافی ملی به مصرف رسیده است. از سویی هم، او افزود، افزایش نفوس، میزان فقر در کشور را متعادل نگهداشته و با وجود تلاش‌ها از سوی استراتیژی انکشاف ملی، هنوز مردم با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

براساس آمارهای ارائه شده، در حال حاضر 36 درصد مردم کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. کارشناسان بارها از حکومت انتقاد کرده  و گفته‌اند، حکومت در قسمت کاهش فقر و بیکاری در کشور، برنامه‌ی مفید و کارا را، روی دست نداشته است. انتظار می‌رفت با برگزاری انتخابات و تشکیل حکومت جدید، فقر و بیکاری در کشور کاهش یابد اما جنجال‌های انتخابات، مشکلات‌ بیش‌تری را برای مردم به بار آورد.

براثر این جنجال‌ها، کار بیش از 40 پروژه‌ی برزگ سرک سازی متوقف، و صدها فابریکه تولیدی و شرکت‌های ساختمانی نیز با رکود مواجه شدند. از سویی هم، وزیر اقتصاد روزگذشته تأکید کرد، به دلیل بحران انتخابات، شماری زیاد از پروژه‌های انکشافی این وزارت به حالت تعلیق درآمده و نیز کمک‌های یاد شده جامعه جهانی متوقف شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *