بازرسی خانه ‌به ‌خانه؛ ایجاد ترس و وحشت یا بازداشت داعشیان، آدم‌ربایان و دزدان؟

بازرسی خانه ‌به ‌خانه طالبان ادامه دارد و بیشتر نیروهای استخبارات طالبان در تلاش وارد شدن به خانه‌ها هستند. عکس و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است نشان می‌دهد که برخی از نیروهای استخبارات طالبان با شکستاندن قفل دروازه‌ها وارد اتاق‌ها می‌شوند و بی‌نظمی در خانه‌ها برپا می‌کنند.

در بازرسی‌های خانه به خانه در کابل به وضوح دیده شده است که شمار نیروهای طالبان زیاد است و حضور گسترده این نیروها ترس و هراس در میان مردم را شدت بخشیده است.

حتا در زمان بازرسی‌ها چرخ‌بال‌های طالبان نیز در ساحاتی از کابل به پرواز در آمده است.

براساس روایت ساکنان کابل، حضور نیروهای طالبان بر خلاف ماه‌های گذشته در سطح شهر نیز افزایش یافته است.

غلام‌حیدر، یکی از ساکنان منطقه‌ی «خیر‌خانه» یکی از مناطق مشهور تاجیک‌نشین در کابل است. او به روزنامه اطلاعات ‌روز می‌گوید که نیروهای استخبارات طالبان وابسته به شبکه «حقانی» خانه‌های تاجیک‌تباران را بازرسی می‌کنند.

غلام‌حیدر تاکسی دارد و حتا در روز جمعه ۲۱ مرتبه در منطقه‌ی «خیر‌خانه» از سوی نیروهای طالبان خودش و موترش مورد بازرسی قرار گرفته است: «تا حالا خانه ما نوبتش به تلاشی/بازرسی نرسیده، اما خانه‌های که تلاشی کرده‌اند تمام دار و ندار مردم را خراب کردند. حیران ماندم که این چه قسم تلاشی است که به زور به خانه همه مردم وارد می‌شوند.»

این جنگجوی طالب در جریان بازرسی خانه به خانه در تلاش ممانعت از عکس‌برداری است
عکس: شبکه‌های اجتماعی

شماری از ساکنان کابل به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که طالبان برای جمع‌آوری تجهیزات جنگی و همچنین دفع حملات احتمالی نیروهای مقاومت مردمی بازرسی خانه به خانه را دوام می‌دهند.

هدا خموش، یکی از زنان معترض در حساب توییتر خود نوشته است که طالبان به خانه‌اش هجوم برده‌اند و با «بی‌حرمتی» تمام خانه‌اش را بازرسی کرده‌اند: « این وضعیت خانه من در کابل است، من نه نظامی بودم نه سیاسی، یک زن شاعر با یک کلبه ویران و چند دست کتاب و میز و قلم. تمام دارایی من کتاب هایم بود و سرپناه کوچکم ولی طالب با بی‌حرمتی وارد می‌شود و تمام خانه را در هم و برهم می‌کند.»

پرویز کاوه، روزنامه‌نگار در توییتر نوشت: « پراکندن و ریختن کتاب‌ها، وضعیت مشترکی که در بیشتر ویدیوهای جست‌وجوی خانه‌های مردم در کابل از سوی طالبان می‌بینم. قفسه کتاب کافیست تا دریابید اهل خانه با تفنگ رابطه ندارند. مامای من یک داکتر است. هیچ‌گاه اسلحه نداشت. شرور و اختطاف‌چی هم نبود. خانه‌اش را زیر و رو کردند و رفتند.»

بیشتر بازرسی‌های خانه به خانه در مناطق «تاجیک‌نشین» در کابل متمرکز بوده است.

امرالله صالح، معاون سابق ریاست‌جمهوری افغانستان مدعی شده است که برخی جنگجویان طالبان با بازرسی خانه به خانه، به حریم خصوصی مردم «بی‌حرمتی» و در عین حال طلا، پول نقد، تلفن‌های با ارزش و موترهای شخصی مردم را با خود برده‌اند.

شماری نیروهای طالبان در بازرسی خانه به خانه زیاد است و باعث ترس و هراس مردم شده است
عکس: شبکه‌های اجتماعی

نیروهای زن

انتقاد شدید بر بازرسی‌های خانه به خانه طالبان در کابل وجود دارد که تنها جنگجویان طالب و اغلب نیروهای استخبارات وابسته به شبکه حقانی حضور دارند و از حضور زنان خبری نیست.

امرالله صالح، معاون سابق ریاست‌جمهوری ادعا کرده است که طالبان تنها از دو کارمند زن آن‌هم به‌صورت نمایشی در بازرسی‌های خانه به خانه استفاده کرده‌اند و هیچ زنی در بازرسی‌های خانه به خانه سهیم نبوده است.

حتی برخی از ساکنان کابل به اطلاعات ‌روز گفته‌اند که جنگجویان طالب با لباس شخصی مجهز با پیکا و راکت و بدون همراه داشتن زن، خانه‌های شان را تلاشی کرده‌اند.

آنان مدعی‌اند که مورد آزار و اذیت برخی از جنگجویان طالبان که برای بازرسی خانه‌های شان آمده بودند، قرار گرفته‌اند.

در عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی در پیوند به حضور داشتن زنان وابسته به طالبان برای بازرسی خانه به خانه، به نشر رسیده، دیده می‌شود که یک زن با گرفتن کلاشینکف طالبان را تعقیب می‌کنند و همچنین دو زن نقاب‌پوش نیز در مقابل دروازه یکی از خانه‌های کابل جهت بازرسی خانه به خانه ایستاد هستند.

اما انتقادها مبنی بر حضور نداشتن زنان در جریان بازرسی‌های خانه به خانه وجود دارد. ساکنان کابل از طالبان می‌خواهند که در خانه‌های که مرد حضور ندارند، از بازرسی خانه به خانه پرهیز کنند.

طالبان ادعا کرده‌اند که در جریان بازرسی خانه به خانه شماری از زنان نیز حضور دارند
عکس: شبکه‌های اجتماعی

آتش بر یادگاری

از ترس بازرسی‌های خانه به خانه طالبان در کابل و ولایت‌ها، بسیاری از نظامیان و بستگان آنان به پنهان کردن و آتش‌زدن لباس‌های نظامی، تقدیرنامه‌ها و عکس‌ها اقدام کرده‌اند.

روایت برخی بستگان قربانیان نیروهای دولتی سابق غم‌انگیز است. ضیاءگل (نام مستعار) ساکن «خیرخانه» است و فرزندش را در جنگ با طالبان از دست داده است.

او با گلوی بغض‌آلود و چشمان اشک‌بار تنها یادگار فرزندش که همانا لباس نظامی و عکس‌هایش در ارتش را آتش زده است: «طالبان خانه‌های خیرخانه را تلاشی می‌کنند و از ترس طالبان، لباس‌های فرزند خود را آتش ‌زدم. از طالبان می‌پرسم که عفو عمومی شما همین قسم است؟»

این زن کهن‌سال از طالبان می‌خواهد که بیشتر از این باعث آزار و اذیت مردم نشوند و از «خشم» مردم بترسند.

فیروز یکی از ساکنان چهاراهی «ترافیک» شهر کابل است و با فرار هم اتاقی‌اش از افغانستان به امریکا، تمام پوشاک نظامی وپوچک‌‌های به‎جامانده را به سطل‌های زباله انداخته است.

او به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که اگر این کار را نمی‌کرد، احتمالا در بازرسی‌های خانه به خانه به مشکل بر می‌خورد: «شاید تا فردا پس فرداها، بازرسی خانه به اتاق ما برسد، اگر طالبان لباس نظامی و دیگر اسناد دوست من را نزد من پیدا می‌کردند، من را بازداشت می‌کردند.»

در کنار بازرسی خانه به خانه در کابل، در ولایت‌های دیگر همچون کاپیسا و هرات نیز طالبان بازرسی خانه به خانه را آغاز کرده‌اند.

برخی از ساکنان هرات به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که نیروهای طالبان در منطقه «غند ۱۱» شهر هرات بازرسی خانه به خانه را پس از اعلام در مسجد آغاز کرده‌اند.

این منطقه در دوم ماه عقرب درگیری میان طالبان و افراد مسلح رخ داد. این نخستین درگیری نظامی با طالبان از زمان تسلط هرات بود. برخی از منابع گفته بودند که در این درگیری شماری از جنگجویان داعش حضور داشته‌اند.

به نظر می‌رسد که طالبان مناطق آسیب‌پذیر را مورد بازرسی قرار می‌دهند، تا تهدیدات احتمالی را دفع کنند.

پس از بازرسی خانه به خانه طالبان
عکس: شبکه‌های اجتماعی

جنایت و توقف

بازرسی خانه به خانه از سوی طالبان با واکنش اتحادیه اروپا مواجه شده است. وان برانت، سفیر اتحادیه‌ی اروپا برای افغانستان روز یک‌شنبه در توییتی نوشت: «ارعاب، تفتیش خانه، دستگیری و خشونت علیه اعضای اقوام مختلف و زنان جنایت است و باید فورا متوقف شود.»

او هشدار داد که با وجود حمله روسیه به خاک اوکراین، اتحادیه اروپا عملکرد طالبان را تماشا می‌کند.

برخی از کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی نیز معتقدند که مصروفیت امریکا و اروپا در جنگ با اوکراین، طالبان را واداشته است که دست به بازرسی خانه به خانه بزنند.

آنان از جامعه جهانی می‌خواهند که بالای طالبان فشار وارد کند که دست از بازرسی خانه به خانه بردارند.

واکنش طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان عصر روز یک‌شنبه، ۸ حوت در یک نشست خبری گفت طی دو روز گذشته نیروهای طالبان در عملیات پاک‎‌سازی و بازرسی خانه‌های مشکوک در کابل، ۶ عضو گروه داعش، ۹ آدم‌ربا و ۵۳ سارق حرفه‌ی را بازداشت کرده‌اند.

او افزود که از نزد این افراد مقداری از سلاح به دست آمده است.

برخی از جنگجویان طالبان قفل‌های دروازه‌ها را شکستاندند و وارد خانه‌ها شدند
عکس: شبکه‌های اجتماعی

حکومت سرپرست طالبان روز جمعه، ۶ حوت اعلام کرد که عملیات پاک‌سازی در کابل و شماری از ولایت‌های همجوار به کابل آغاز شده است و رهبری این عملیات را ملا فاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع طالبان بر عهده دارد.

این عملیات از سوی نیروهای مشترک وزارت‌های دفاع، داخله و ریاست استخبارات طالبان راه‌اندازی شده است. ذبیح‌الله مجاهد گفته است که هدف از راه‌اندازی این عملیات بازداشت و از بین‌بردن «افراد دزد، اختطاف‌‎گر، عناصر شریر و مجرمان» است.

او تأکید کرده است که در جریان این عملیات به هیچ فرد غیرنظامی ضرر نمی‌رسد و تمام تدابیر برای «برخورد خوب» با مردم روی‌دست گرفته شده است و مردم با نیروهای‌شان همکاری کنند.

در حالی بازرسی خانه به خانه طالبان در کابل و چندین ولایت دنبال می‌شود که بیم آغاز حملات جبهه مقاومت در فصل بهار علیه طالبان وجود دارد.

گروه طالبان شمار نیروهای‌شان را در ولایت‌های تاجیک‌نشین و هزاره‌نشین افزایش داده‌اند. هفته گذشته صدها نیروی طالبان در بامیان مستقر شدند و همچنین شمار نیروهای طالبان در پنج‌شیر و چندین ولایت شمالی نیز افزایش یافته است.