سفیر ایران در سازمان ملل: آزادسازی دارایی‌های مسدودشده‌ی افغانستان نباید سیاسی و مشروط شود

زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، گفته است که دارایی‌های مسدودشده‌ی افغانستان متعلق به مردم این کشور است و آزادکردن این دارایی‌ها برای احیای اقتصاد افغانستان و نجات جان مردم حیاتی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای ایران، خانم ارشادی این اظهارات را روز گذشته (چهارشنبه، ۱۱ حوت) در نشست شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده است. او تأکید کرده است که آزادسازی دارایی‌های مسدودشده‌ی مردم افغانستان نباید به هیچ وجه سیاسی و مشروط شود.

او با اشاره به گزارش دبیرکل سازمان ملل در مورد وضعیت افغانستان و پیامدهای آن بر صلح و امنیت بین‌المللی، گفته است که وضعیت در افغانستان همچنین چالش‌برانگیز است و این کشور با یک بحران انسانی فزاینده، یک رکود اقتصادی بزرگ، سیستم‌های بانکی و مالی فلج‌کننده و چالش‌های مربوط به ایجاد یک دولت فراگیر دست‌وپنجه نرم می‌کند: «خطران یک فاجعه انسانی همچنان باقی است.»

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل تأکید کرده است که بیش از ۲۰ میلیون نفر یا نیمی از جمعیت افغانستان هنوز به کمک نیاز دارند و برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی این کشور، باید اقدامات فوری انجام شود: «ما عمیقاً نگران پیامد‌های بالقوه فاجعه‌بار این وضعیت برای امنیت و ثبات منطقه، به ویژه کشور‌های همسایه‌ی [افغانستان] هستیم.»

خانم ارشادی هشدار داده است که اگر به وضعیت کنونی توجه نشود، فروپاشی اقتصادی-اجتماعی افغانستان می‌تواند به فقر گسترده و هجوم گسترده‌ی مهاجران به کشورهای همسایه منجر شود. او از جامعه جهانی خواسته است که به مسئولیت‌های خود در قبال همسایگان افغانستان عمل کنند.

زهرا ارشادی گفته است که براساس گزارش دبیرکل سازمان ملل، تروریسم هنوز هم یک چالش بزرگ در افغانستان است و ایران به شدت نگران فعالیت‌های تروریستی در افغانستان است. او همچنین گفته است که جامعه جهانی باید بر ضرورت ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان تأکید کند.

طبق گزارش صدا و سیمای ایران، او افزوده است: «ما از طالبان انتظار داریم که گام‌های جدی را برای تضمین دولت فراگیر واقعی شامل همه گروه‌های سیاسی و قومی بردارند.» او در ادامه گفته است که طالبان همچنین باید به درخواست جامعه جهانی برای حمایت از حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها توجه کنند.