سخنان بی‌پرده حامد کرزی در مراسم خداحافظی: افغانستان قربانی سیاست امریکا و پاکستان شده است

اطلاعات روز: رییس جمهور کرزی پس از سیزده سال حکومت، روز گذشته در مراسمی در ارگ ریاست جمهوری، با کارمندان دولتی خداحافظی کرد. آقای کرزی در این مراسم، ضمن خداحافظی با همکارانش؛ یک بار دیگر تأمین صلح و ثبات کشور را، وابسته به همکاری پاکستان و امریکا خواند.

او تأکید کرد، اگر این دو کشور بخواهند، صلح در افغانستان برقرار خواهد شد. آقای کرزی، ضمن اشاره به این‌که تأمین صلح و ثبات در افغانستان، بدون خواست‌ این دو کشور ممکن نیست، یک بار دیگر تأکید کرد، جنگ در کشور از 13 سال بدین‌سو در پرتو منافع سیاسی بیگانه‌ها پیش رفته و افراد ملکی و نظامیان افغان، بیش‌تر قربانی بوده است.

حامد کرزی در این برنامه گفت، وی برای برقراری صلح و ثبات در کشور، بیش‌تر از رهبران دیگر تلاش کرده‌، ولی به گفته‌ی او منافع سیاسی و شخصی امریکا و خواست‌های پاکستان، {تلاش‌های او} را با شکست مواجه ساخته است. او به رسمیت شناختن خط دیورند و کنترول سیاست خارجی کشور توسط پاکستان را، دو خواست‌ عمده‌ی این کشور عنوان کرد که او «ابداً با آن موافق» نبوده است.

کرزی گفت: «ما می‌خواهیم منافع خارجی‌ها در افغانستان جای پیدا کند و در مقابل آن ایستادگی نخواهیم کرد، اما {این منافع} باید در تضاد منافع ملی کشور نباشد.»

آقای کرزی درحالی با لحن تند و متفاوت در برابر پاکستان و امریکا سخن گفت که قرار است وی به روز دوشنبه هفته آینده، قدرت را به گونه‌ای مسالمت‌آمیز به رییس جمهوری بعدی انتقال دهد. آقای کرزی نخستین رییس جمهور منتخب کشور است که پس از چهار دور ریاست جمهوری و 13 سال حکومت، این مسوولیت خطیر را به رییس جمهوری بعدی واگذار می‌کند.

با این حال کرزی از  زمامداران دولت آینده خواست، با غرب، راه احتیاط را پیش گیرد و در قضایای ملی متوجه منافع ملی در تأمین روابط با امریکا و سایر کشورها باشد.  کرزی گفت، افغانستان با امریکا و پاکستان روابط عمیق استراتژیک می‌خواهد، اما آنان به ویژه امریکا با افغانستان راه صداقت را در پیش گیرند و به گفته‌ی او «حرف و عمل‌شان» یکی باشند.

او در مورد پیمان امنیتی دوجانبه با امریکا نیز گفت، صلح و ثبات در کشور از سوی امریکا برقرار نشد و به همین دلیل، با آن کشور پیمان امنیتی را به امضا نرساند.

با آن که رییس جمهوری کرزی از امضای این پیمان سر باز زده بود اما اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید در مبارزات انتخاباتی خود گفت، در صورت پیروزی در انتخابات، پیمان امنیتی با امریکا را امضا می‌کند. با این حال امریکا نیز ابراز امیدواری کرده که رییس جمهوری جدید افغانستان، یک هفته پس از مراسم تحلیف، پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن را امضا کند.

خودکفایی وابسته به اداره‌ی کارا

از سویی هم حامد کرزی روزگذشته در مراسم خدا حافظی خود گفت، افغانستان با تشکیل یک اداره‌ی منظم، قوی و کارا، به خودکفایی خواهد رسید. او افزود: «دولت افغانستان صاحب نظام است، حکومت دارد و دستگاه‌های حکومتی درهر عرصه‌ی فعال اند، اما دولت قوی و بالاخره به زودی خودکفا و به پای خود ایستادن؛ تنها از طریق اداره قوی ممکن است».

کرزی گفت، هر چند در 13 سال دوره‌ی حکومتش اصلاحات در اداره‌های دولتی صدمرتبه بهتر شده، اما با آن هم برای رسیدن به یک اداره‌ی قوی «صدها کیلومتر فاصله داریم». او از حکومت بعدی خواست که به اصلاحات اداری مستقل خدمات ملکی بپردازد و در مقراره‌ها و تعیینات اعضای آن، مطابق قانون اساسی عمل کند.

کرزی تشکیل اداره‌ی مستقل اصلاحات اداری را از محصولات حکومتش خواند و گفت، برای تقویت حکومت‌داری در کشور هیچ‌گاه در مقرری‌ها دست نداشته و در کار خدمات ملکی مداخله نکرده است: «در دوازده سال حکومتم هیچ‌گاهی به وزیر و دادگاه عالی دستور ندادم، فلان رییس، معین و قاضی را در پست معیین مقرر کنند، آنان تعینات خود را کرده و ماهم آن را نادیده به امضا رساندم. بخاطری این کار را کردم تا افغانستان صاحب اداره‌ی قوی شود.»

کرزی در ادامه‌ی سخنانش گفت، برای ایجاد یک سیستم جدید در اداره‌های دولتی تلاش کرده، اما به دلیل مداخله‌‌‌ی خارجی‌ها و عدم فهم درست در داخل دولت، این سیستم عملی نشده است: «مطابق این سیستم، جوانان هر سال از طریق امتحان کانکور جذب؛ با گذشت زمان به درجات عالی حکومت و بلاخره به تقاعد می‌رسیدند که متأسفانه عملی نشد».

«در کابل می‌مانم»

با این حال حامد کرزی گفت، انتخابات نشان داد که میان افغان‌ها وحدت ملی تأمین شده است. او افزود، هر دو نامزد از سراسر کشور رای آوردند و نیز اقوام مختلف در ستادهای آنان حضور داشتند.  کرزی به عنوان نمونه از برادر خود یاد کرده  گفت: «یک برادرم در تیم اشرف غنی و دیگرش در تیم عبدالله پیوستند؛ این نشان‌گر وحدت ما است.»

او در بخش دیگر از سخنانش گفت، برای برگزاری مراسم تحلیف برنامه‌‌های لازم، روی دست گرفته شده و در این مراسم، هزاران نفر از شهروندان افغان و مهمانان خارجی اشتراک خواهند کرد. حامد کرزی در پایان سخنرانی خود گفت، بعد از کنار رفتن از قدرت، با اعضای خانواده‌ خود در همین خاک در کابل زندگی می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *