سیگار: هواپیماهای کمک شده به افغانستان به شکل آهن‌پاره فروخته شده‌اند

 اطلاعات روز: اداره‌ی بازرسی ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید، 16 فروند هوایپمای کمک شده به قوای‌ هوایی افغانستان پرزه و سپس به قیمت ناچیز فروخته شده است. این اداره به‌تازگی با نشر گزارشی اعلام کرد، این هواپیماها از جمله‌ی 20 هواپیمایی اند که با ارزش 486 میلیون دالر برای افغانستان خریداری شده بودند.

از این جمع، 16 فروند آن توسط یک اداره‌ی لوژستیکی وزارت دفاع امریکا پر‌زه و به ارزش 32 هزار دالر فروخته شده‌اند. این هواپیماها از نوع جی 222، ساخته‌ی کشور ایتالیا اند. جان ساپکو، مسئول اداره‌ی بازرسی ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان از فرمانده نیروهای هوایی امریکا خواسته که در مورد فروش این هواپیماها معلومات دهد.

به گفته‌ی او، مطمئن نیست که قبل از تبدیل کردن این هواپیماها به آهن‌پاره، راه‌های دیگر بررسی شده باشند. او خواستار روشن شدن سرنوشت چهار فروند هواپیمای باقی‌مانده نیز شده است. تاریخ دقیق تحویل‌دهی این هواپیماها به افغانستان هنوز روشن نیست.

این هواپیماها در یک سال گذشته در فرودگاه کابل نگه‌داری و برخی از آن‌ها بدون هیچ استفاده‌ای زمین‌گیر شده بودند. این در حالی است که پس از اعتراض دولت، ارتش امریکا نیز اعلام کرده بود که قرارداد خریداری این هواپیماها را پیش از این‌که چهار هواپیمای باقی‌مانده به افغانستان انتقال داده شوند، با شرکت ایتالیایی «الینا» فسخ کرده است.

جنرال عبدالوهاب وردک، فرمانده عمومی نیروهای هوایی به بی‌بی‌سی گفته بود، افغانستان انتظار تحویل‌گیری هواپیماهای فرسوده و ترمیم شده را نداشت. به گفته‌ی او، با این حال، امریکا چهار فروند هواپیمای بزرگ ترانسپورتی به ارتش کمک کرده که سه فروند آن در اختیار نیروهای هوایی قرار گرفته‌اند.

نیروهای ائتلاف بین‌المللی پس از حدود سیزده سال جنگ با هراس‌افگنان در کشور، قرار است در پایان سال روان کشور را ترک کنند. اما به اساس موافقت‌نامه‌ی امنیتی-دفاعی بین کابل و واشنگتن، نزدیک به ده هزار سرباز امریکایی پس از پایان سال روان برای مبارزه با تروریزم و آموزش نیروهای امنیتی در کشور باقی خواهند ماند.

احیای نیروهای هوایی از اولویت‌های دولت افغانستان برای مسئولیت‌پذیری امنیت کل کشور است. ارتش کشور برنامه دارد که تا پایان امسال ۷۰ درصد نیروی هوایی خود را در بخش‌های خلبانی، استفاده از هواپیماهای باری و هلی‌کوپترها خودکفا کند. امریکا و ناتو اطمینان داده‌اند که افغانستان را در این زمینه کمک می‌کنند.

واکنش وزارت دفاع

در همین حال، وزارت دفاع ملی کشور ادعای اداره‌ی بازرسی امریکا برای بازسازی افغانستان را رد کرده و گفته است، 16 هواپیما در افغانستان به گونه‌ی آهن‌پاره فروخته نشده‌اند. دولت وزیری، معاون سخن‌گوی این وزارت گفت، از جمع 20 فروند هواپیمای‌ ساخت ایتالیا که اکنون از فعالیت باز‌مانده‌اند، 16 بال آن در میدان هوایی بین‌المللی کابل موجود ا‌ند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *