عکس: شبکه‌های اجتماعی

طالبان قیمت هر تُن زغال‌ سنگ صادراتی را از ۹۰ دالر به ۲۰۰ دالر افزایش دادند

وزارت مالیه‌ی حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که براساس فيصله‌ رهبری این وزارت، قیمت صادرات هر تن زغال سنگ در گمرکات کشور از ۹۰ دالر به ۲۰۰ دالر افزایش یافته است.

 در اعلامیه این وزارت که امروز (سه‌شنبه، ۷ سرطان) منتشر شده، آمده است که به‌ دلیل افزایش قیمت زغال‌ سنگ در بازارهای جهانی و براساس قانون گمرکات افغانستان و طرزالعمل قیمت‌گذاری، قیمت زغال کشور نیز پس از امروز در گمرکات افزایش می‌یابد.

وزارت مالیه طالبان گفته است که اکنون از صادرات زغال سنگ ۳۰ درصد محصول گمرکی اخذ می‌شود.

طالبان درحالی این تصمیم را گرفته است که پاکستان به‌ دنبال افزایش واردات زغال سنگ از افغانستان است.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز گفته است که در واردات زغال‌ سنگ از افغانستان به‌جای دالر از روپیه استفاده شود و این اقدام به پاکستان کمک می‌کند تا ارز گران‌بها را ذخیره کند.

اکسپرس ‌تریبون نوشته است که نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته در نشستی در مورد بهبود سیستم حمل‌ونقل زغال سنگ وارداتی از افغانستان صحبت کرده و درباره‌ی قیمت زغال سنگ در بازارهای بین‌المللی ابراز نگرانی کرده است.

نخست‌وزیر شریف به اشتراک‌کنندگان این نشست گفته است: «زغال سنگ وارداتی از افغانستان به روپیه نه تنها برق ارزان تولید می‌کند، بلکه به صرفه‌جویی در ارز گران‌بهای کشور کمک می‌کند».

اکسپرس تریبون آورده است که به نخست‌وزیر پاکستان اطلاع داده شده که واردات زغال سنگ از افغانستان که در ابتدا فقط برای نیروگاه‌های برق سهیوال و هاب مورد نیاز بود، سالانه بیش از ۲.۲ میلیارد دالر در واردات صرفه‌جویی می‌کند.

نخست‌وزیر پاکستان به همه دستگاه‌های ذی‌ربط این کشور دستور داده است تا برای این منظور سامانه‌ای کارآمد برای تولید برق ارزان در کشور و آسودگی خاطر مصرف‌کنندگان و صنایع داخلی ایجاد کنند.

شهباز شریف هم‌چنین به وزارت راه‌آهن پاکستان دستور داده است تا تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از تحویل سریع زغال سنگ وارداتی از افغانستان به نیروگاه‌ها انجام دهد.

نخست‌وزیر پاکستان دستور داده است تا کمیته‌ای برای تسریع در روند واردات زغال سنگ تشکیل شود.

دیدگاه‌های شما
  1. نخست اینکه، استخراج تمام مواد معدنی به هر منظوری که باشد، باید از نگاه فنی و اقتصادی زیر کنترل جدی قرار داشته و نحوه استخراج علاوه از جهات فنی، از نظر کمیت و کیفیت نیز مراقبت شود، درغیر آن معادن تخریب شده و خساره قابل هنگفتی به معادن وارد می گردد.
    دوم اینکه، استخراج مواد معدنی به منظور صادرات باید با در نظر داشت دورنمای رشد اقتصادی و صنعتی کشور صورت گیرد. تا جای که بنده اطلاع دارد، ذخایر ذغال سنگ و کرومیت افغانستان در مقایسه با مقدار معادن آهن ، معادن فلزی دیگر و معادن انرژیتیک بسیار کم بوده و صدور آن به خارج ضربه بزرگی بر پیکر اقتصاد صنعتی آینده ما خواهد بود.این بی بندوباری در عرصه استخراج معادن کرومیت و ذغال سنگ از بیست سال به این طرف جریان داشته و رشد صنایع ذوب آهن و تولید سمنت را در اینده جدا ضربه می زند.
    سوم اینکه، وقتی منافع ملی آینده کشور در نظر گرفته نمی شود و استخراج هم به شکل غیر فنی و بدون کنترل چور و چپاول ان ادامه دارد، هرقدر قیمت فروش آن بلند تر ممکن باشد برای دولت کنونی بهتر است.یعنی ارتقای قیمت ذغال‌سنگ صادراتی به پاکستان کار خوبی است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *