کشتار غیرنظامیان در بلخاب

سازمان ملل گزارش‌ها درباره‌ی نقض حقوق بشر در بلخاب را پی‌گیری می‌کند

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) می‌گوید که ادعای نقض جدی حقوق بشر توسط طالبان در بلخاب سرپل را پی‌گیری می‌کند.

یوناما امروز (چهارشنبه، ۸ سرطان) در تویتی نوشته که این نهاد از گزارش‌ها در مورد آسیب‌ به غیرنظامیان، آوارگی، ادعاهای نقض جدی حقوق بشر و خسارات مالی به دلیل بروز درگیری‌های اخیر در ولسوالی بلخاب سرپل نگران است.

طالبان در بلخاب متهم به قتل‌عام غیرنظامیان شده‌اند.

منابع فهرستی از افرادی را به روزنامه اطلاعات روز فرستاده و مدعی‌اند که این افراد در بلخاب سرپل توسط طالبان کشته شده‎اند. طبق این فهرست، بیش از ۵۰ غیرنظامی کشته شده‌اند که از این جمع اجساد بیش از ۳۰ نفر تاکنون دفن شده است.

منبع می‌گوید که طالبان هنوز اجازه نداده‌اند که برخی از کشته‌ها شناسایی و دفن شوند.

روزنامه اطلاعات روز تاکنون به‌گونه‌ی مستقلانه نتواسته این فهرست را تأیید کنند. از سوی هم به‌ دلیل قطع بودن خدمات مخابراتی، دسترسی به منابع در بلخاب دشوار است.

ادعای کشتار غیرنظامیان نگرانی گسترده‌ای نهادهای حقوق‌بشری را در پی داشته‌اند. طالبان اما تلفات غیرنظامیان را تکذیب می‌کنند.

طالبان پیش از بلخاب در پنجشیر و منطقه‌ی اندراب‌های بغلان نیز متهم به کشتار غیرنظامیان شده بودند.

طالبان در بلخاب با مولوی مهدی مجاهد، فرمانده‌ی هزاره‌تبار و ناراضی خود درگیر شده‌اند. علی‌رغم تلاش‌های دو طرف برای گفت‌وگو، این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و سرانجام طالبان به این ولسوالی حمله کردند.

این گروه در روزهای نخست آغاز جنگ، راه‌های مواصلاتی و آنتن‌های مخابراتی را قطع کردند.