نگرانی از تخریب آثار تاریخی در بادغیس

آثار و آبده‌های تاریخی در بادغیس در معرض نابودی قرار دارند

فعالان مدنی و باشندگان بادغیس با ابراز نگرانی از وضعیت آثار و آبده‌های تاریخی و ساحات گردش‌گری در این ولایت، می‌گویند که در صورت بی‌توجهی، تمام مکان‌های تاریخی این ولایت از بین خواهند رفت.

رحمت الله فایق، از فعالان مدنی در بادغیس آثار و آبده‌های تاریخی و ساحات گردش‌گری را هویت ملی کشور می‌داند و می‌گوید که مکان‌های تاریخی در این ولایت اکنون نیاز جدی به حفاظت و بازسازی دارد.

به گفته‌ی وی، اکنون ۹٠ درصد آثار و آبده‌های تاریخی ولایت بادغیس در معرض خطر جدی قرار درد و اگر توجه نشود از بین خواهند رفت.

عبدالبصیر، باشنده‌ی شهر قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس هم می‌گوید که آثار و آبده‌های تاریخی و ساحات گردش‌گری در این ولایت در وضعیت بدی قرار دارند و اگر ترمیم نشوند، تخریب خواهند شد.

محمد نور، یکی دیگر از باشندگان بادغیس می‌گوید که افراد غیرمسئول همیشه دست به کندن‌کاری‌های غیرقانونی در ساحات باستانی و تاریخی و ساحات گردش‌گری می‌زنند.

این باشنده‌ی بادغیس اضافه می‌کند که اگر جلوی کاوش‌گری‌های غیرقانونی گرفته نشود، آثار و آبده‌های تاریخی این ولایت به‌زودی تخریب و از بین خواهند رفت.

فعالان مدنی و باشندگان بادغیس از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که جلوی کندن‌کاری‌های غیرقانونی و قاچاق آثار و آبده‌های تاریخی را بگیرند. آنان همچنین از طالبان می‌خواهند که برای ترمیم و بازسازی آثار تاریخی اقدام کنند تا از تخریب آنها جلوگیری شود.

از سوی هم، بازمحمد سروری، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بادغیس می‌گویند که از زمان روی‌کار آمدن این گروه بیش از ۲٠ تن در پیوند به کندن‌کاری‌های غیرقانونی و قاچاق آثار و آبده‌های تاریخی در این ولایت بازداشت شده‌اند.

براساس گفته‌های مسئولان فرهنگی طالبان در  بادغیس، تا حالا بیش از ۵۵ آثار و آبده تاریخی و ساحات گردش‌گری در این ولایت ثبت شده‌اند و کار روی ثبت سایر آثار و آبده‌های تاریخی و ساحات گردش‌گری نیز ادامه دارد.

پیش از این فعالان مدنی و باشندگان ولایت غور نیز از بی‌توجهی به وضعیت آثار و آبده‌های تاریخی این ولایت انتقاد کرده و گفته بودند که برخی از این آثار و آبده‌ها در سال‌های گذشته به مخروبه تبدیل شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *