مراسم عاشورا باشکوه و در فضای امن برگزار شد

اطلاعات روز: مراسم تجلیل از عاشورای حسینی و دهم محرم‌الحرام، روز گذشته در کابل و شماری از ولایت‌های کشور در فضای امن برگزار شد. میلیون‌ها تن از اهل تشيع و تسنن از سالگرد شهادت امام حسین و یارانش با سینه‌زنی، زنجیرزنی، ختم قرآن کریم، توزیع خيرات و سخنرانی‌ تجلیل نمودند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور با معاون دومش، سرور دانش، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی، انجنیر محمدخان و محمد محقق معاونان اول و دوم ریاست اجرایی، شماری دیگر از مقام‌های دولتی، رهبران جهادی و روحانیون نیز با سخنرانی‌های‌شان فداکاری‌ امام حسین و یارانش را گرامی داشتند. اشرف غنی در مراسم عاشورا در مسجد جامع حسینیه‌ی کابل، به روح امام حسین و یارانش و هم‌چنان برای برقراری صلح و ثبات دایمی در کشور، اتحاف دعا کرد.

هم‌چنان او و سرور دانش، معاون دومش، به مناسبت روز عاشورا مقداری از خون‌‌‌شان را به بانک مرکزی خون اهدا کردند. رییس جمهور کشور چندی پیش در دیداری با علمای سنی و شیعه تأکید کرده بود، اهدای خون به مناسبت روز عاشورا باید به یک کمپاین سراسری مبدل شود.

اشرف غنی پس از اهدای خون طی سخنانی ضمن تسلیت روز عاشورا به تمام مردم افغانستان گفت: «به تعقیب فراخوان برای اهدای خون، با کمال افتخار به نیروهای اردوی ملی، پولیس ملی و امنیت ملی و سایر خواهران و برادران نیازمند خون، مقداری خون خود را اهدا می‌کنم».

امام حسين نواسه‌ی حضرت محمد با ٧٢ تن از يارانش در دهم ماه محرم‌الحرام سال ٦١ هجرى قمرى در دشت کربلاى عراق توسط يزيد به شهادت رسيدند. از این روز همه‌ساله در افغانستان و سایر کشورهای اسلامی با حضور میلیون‌ها تن تجلیل می‌شود.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دیروز در مدرسه‌ی خاتم‌النبیین کابل گفت، عاشورا درس ماندگاری از تلفیق سیاست و معنویت است. او افزود که عاشورا پس از هزار و سه‌صد و هفتاد پنج سال، مکتبی انگیزه‌آفرین و حیات‌بخش است و امت اسلامی باید از آن بزرگ‌ترین درس زندگی را بگیرند.

عبدالله گفت، امر به معروف و نهی از منکر از اساسات مهم قیام امام حسین بود که از آن می‌توان درس‌های ماندگاری در زمینه‌ی معنویت گرفت که این امر می‌تواند راه‌گشای نسل امروزی باشد. عبدالله در ادامه‌ افزود، امیدوارم مراسم تجلیل از عاشورای حسینی و دهه‌ی محرم‌الحرام در سال‌های آینده در شرایط بهتر و با استقبال بیش‌تری برگزار شود. او در پایان به مشکلات امنیتی کشور اشاره کرد و گفت که افغانستان امروز قربانی فتنه و آشوب زمان است، اما با وحدت و برادری، فکر و عمل صادقانه جلو آنان گرفته می‌شود.

قمه‌زنی

قمه‌زنی در سال‌های اخیر در بین عزاداران ماه محرم در کشور افزایش یافته و هر سال بر تعداد افراد آن افزوده می‌شود. این مسئله، واکنش‌های شماری از باشندگان و کاربران رسانه‌های اجتماعی، از جمله فیس‌بوک را به‌دنبال داشت. کاربران این حرکت را نوعی افراط‌‌‌گرایی خواند‌ه‌اند و خواهان جلوگیری از آن شده‌اند. به باور آنان، عزداران به جای ریختن خون‌شان بر زمین، خون‌های‌شان را به بانک مرکزی خون اهدا کنند، تا از آن برای زخمی‌های نیروهای امنیتی و مریضان دیگر در کشور استفاده شود.

آیت‌الله محقق کابلی، از مراجع تقلید شیعیان کشور فتوا داد که قمه‌زنی در مراسم عزاداری محرم، جایز نیست و حرام است. محمد علی فهیمی، رییس دفتر آیت‌الله محقق کابلی گفت، با گسترش قمه‌زنی، هدف و نفس سوگواری ایام محرم به حاشیه می‌رود. عزاداران به‌جای‌ مسایل‌ محوری و اصلی، به موضوعات فرع کشانده می‌شوند. او افزود، برخی از مراجع تقلید، روحانیون و شماری از مردم قمه‌زنی را مسئله‌ی خرافاتی خوانده، اما از شدت آن کاسته نشده است.